Reklama zastosowanie

Obecnie występuje bardzo szybki rozwój techniki i wprowadzane są to coraz nowsze

produkty na rynek, a człowiek nie ma czasu się zastanawiać nad tym, czy dany produkt jest

mu potrzebny i czy spełni jego oczekiwania. „Reklama działa z wyprzedzeniem. Pokazuje

klientowi, że ten oto produkt, o którym od dawna śnił i który jest mu niezbędny do dalszego

funkcjonowania, należy już do niego. Fakt, że trzeba jeszcze za wspomniane cudo zapłacić, to

już kwestia formalności. Widać to w sloganach Digital (Gdziekolwiek znajdziesz się w

przyszłości jesteśmy z Tobą) czy Mercedes (Twoja dobra gwiazda na wszystkich drogach)."

To czy wierzymy w reklamom i czy mają wpływ na dokonywane przez nas wybory

zależy w gruncie rzeczy od każdego indywidualnego konsumenta. Większość z nas zdaje

sobie sprawę z tego, że nie ma czegoś takiego jak krem z eliksirem młodości i że na pewno

nie będziemy wyglądać jak młoda kobieta reklamująca ten „cudowny" specyfik. „Marki

budzą w nas tęsknoty i marzenia, zapraszają do identyfikowania się z nimi, oferują prestiż i

status społeczny, a także reprezentują styl życia. Dlatego w ostatniej dekadzie XX wieku

pojawiło się nowe podejście - nie reklamuje się już samego produktu, lecz markę. Zatem nic

w tym dziwnego, że marka Chanel kojarzy nam się z prestiżem i wysokim standardem życia,

Jacobs i Tchibo z ciepłem rodzinnego domu, Mercedes - to symbol luksusu, a Puma jest

marką łączącą modę, sport i kreującą indywidualny styl życia."8 Często w reklamach znajdują

się błędne informacje, a za określenie lub informacje zawarte w spocie reklamowym bierze

odpowiedzialność przedsiębiorca. Na przykład jeśli reklamuje się pastę wybielającą zęby po

dwóch tygodniach stosowania to mamy prawo oczekiwać takich rezultatów. Przez takie

obietnice podejmujemy decyzje o zakupie tego konkretnego produktu a nie innego. Jeżeli

produkt nie spełnia zapewnień znajdujących się w reklamie mamy prawo złożyć reklamację,

powołując się na niezgodność towaru z umową.

Reklama jest to rodzaj komunikowania perswazyjnego obejmująca techniki i działania,

podejmowane w celu zwrócenia uwagi na produkt, usługę lub ideę.

„Reklamą jest każdy przekaz zmierzający do promocji sprzedaży albo innych form

korzystania z towarów lub usług, popierania określonych spraw lub idei albo do osiągnięcia

innego efektu pożądanego przez reklamodawcę, nadawany za opłatą lub za inną formą

wynagrodzenia" 1

„Reklama nie może:

1) naruszać godności ludzkiej;

2) zawierać treści dyskryminujących ze względu na rasę, płeć lub narodowość;

3) ranić przekonań religijnych lub politycznych;

4) zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi małoletnich;

5)sprzyjać zachowaniom zagrażającym zdrowiu, bezpieczeństwu lub ochronie środowiska."2

Reklama spełnia funkcję:

• prezentacji

• kształtowania popytu

• tworzenia i utrzymywania rynków zbytu

Reklama przybiera różną postać w zależności od tego do kogo jest skierowana i jaką ma

spełniać funkcję. Można ją spotkać zarówno w prasie specjalistycznej, gdzie znajduję się

rzetelny opis produktu jak i w reklamie telewizyjnej w której nie ma rzetelnego opisu

merytorycznego przedmiotu reklamy. Ważny jest rodzaj reklamowanego produktu – dla

towarów konsumpcyjnych niezbędna jest wizualna prezentacja towaru w telewizji.

Kolejnym czynnikiem jest wielkość i charakter rynku docelowego – reklama producenta jest

reklamą krajową, a handlowca lokalną. Inne czynniki, które wpływają na rodzaj i treść

reklamy to zasięg oddziaływania poszczególnych mediów, koszty reklamy w różnych

środkach przekazu i czas uruchomienia reklamy.

Reklama posługuje się środkami:

1. wizualnymi (wydawnictwa, ogłoszenia prasowe, plakaty, filmy, telewizja, neony,

a także opakowania, wystawy itp.)

2. audioakustycznymi (radio, uliczne gigantofony, informacja telefoniczna itp.)