Techniki i metody analizy obrazu nieruchomego i ruchomego-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 399
Wyświetleń: 1260
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Techniki i metody analizy obrazu nieruchomego i ruchomego-opracowanie - strona 1 Techniki i metody analizy obrazu nieruchomego i ruchomego-opracowanie - strona 2 Techniki i metody analizy obrazu nieruchomego i ruchomego-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Techniki i metody analizy obrazu nieruchomego i ruchomego. Czym jest obraz? Definicja nie jest prosta i oczywista, bo myśląc o obrazie okazuje się, że można przedstawić różne koncepcje. Obraz to utrwalony widok czegoś, poprzez konkretną technikę lub medium utrwala jakiś widok. Obraz najczęściej jest wieloznaczny, wymaga wnikliwej interpretacji. Rose mówi o trzech założeniach, które trzeba przemyśleć:
Jeśli chcemy badać obrazy nie możemy ich redukować do sumy tego, co przedstawiają. Nie możemy podchodzić do nich od razu ich redukując. To wniosek poważnego podchodzenia do obrazu. Trzeba to robić uważnie
Trzeba rozważać to, jak obrazy (obiekt wizualny) oddziałują społecznie. Mówimy obiekt wizualny, bo to wszystko, co ma wizualną manifestację (architektura, obrazy, fotografie, instalacje, wygląd miasta, zachowania społeczne, gesty, ruch). Wszystko, co ma wizualną manifestację może być badane. Kiedy myślimy o pojęciu kultura wizualna, to możemy wyróżnić pewien podzbiór zwany ikonosferą czyli obszar wszelkich kulturowo wytwarzanych obrazów, przedstawień. Badając obrazy trzeba wziąć pod uwagę nasz własny sposób patrzenia na nie. Nasze patrzenie jest zdeterminowane kulturowo, społecznie, psychologicznie. Trzeba rozważyć kto patrzy i jakie wyposażenie kulturalne za nim stoi.
Interpretując przedstawienia można interpretować 3 konteksty:
1.obszar wytwarzania obrazu czyli wszelkie społeczne techniki tworzenia obrazu (oficjalne i nieoficjalne, tradycyjne, analogowe)
2.obszar samego obrazu, badanie znaczącej powierzchni
3.obszar badania publiczności, tych, którzy obrazy oglądają
Rozważając te 3 aspekty można wyróżnić 3 modalności:
1.modalność technologiczna- obszar wytwarzania, technologia
2. modalność kompozycyjna- struktura kompozycyjna, która odnosi się do wewnętrznych zasad komponowania obrazu (perspektywa, iluzja, techniki)
3.modalność społeczna- całe spektrum różnego rodzaju społecznych, gospodarczych, politycznych relacji między obrazem a społeczeństwem
ANALIZA KOMPOZYCYJNA:
To badanie struktury kompozycyjnej samego obrazu, która koncentruje się na samym przedstawieniu obrazu. Koncentrowanie się na samym dziele i dokładna analiza elementów tego dzieła. Pierwszy element to treść obrazu- rozpoznanie tego, o czym ten obraz jest (na pierwszy rzut oka może być to oczywiste, potem zaś można znaleźć ukryte treści, wieloznaczności). Drugi element to kolorystyka -mówi się o 3 rzeczach. Po pierwsze to barwa, odnosząca się do rzeczywiście występujących barw na obrazie. Druga rzecz to nasycenie czyli czystość koloru. Trzecia rzecz to wartość czyli kwestia tego jak głębokie jest wykorzystanie koloru.
Organizacja przestrzenna to kwestia zastosowanej perspektywy. Jedną z często spotykanych technik jest perspektywa powietrzna czyli takie malowanie tła, gdzie używa się np. coraz bardziej błękitnego odcienia nieba, by sprawić wrażenie oddalającego się powietrza. Perspektywa geometryczna to kwestia usytuowania linii wzroku widza względem obrazu np. sprawienie wrażenia, że patrzymy na obraz z dołu lub z góry. WHAT DE FUCK… ? Kolejna rzecz Logika figuracji czyli umiejscowienie widza względem tego, co jest przedstawione na obrazie. To również badanie jak wykorzystano światło np. by przedstawić realizm, by koncentrować uwagę.

(…)

…. )Można też badać Plan obrazu- to rozmieszczenie następujących po sobie form na ekranie. Co więcej można analizować sytuację , gdy istnieją obrazy zwielokrotnione, czyli sytuacja, w której ekran dzieli się na kilka części. Ważny w analizie jest plan ujęcia, czyli jaki fragment postaci ukazuje nam kamera (plan pełny, totalny, amerykański, średni, zbliżenie). Myśląc o takiej analizie trzeba brać pod uwagę głębię ostrości - zwiększanie głębi, zmniejszanie. Do tego kąt ujęcia czyli pod jakim kątem ustawiona jest kamera oraz punkt widzenia. To ważne, bo można odpowiedzieć dlaczego filmy nas wciągają. Nazywa się to proces identyfikacji (utożsamienie się z bohaterem).
2.montaż- czasowa organizacja filmu. Od sposobu przyjęcia montażu zależy nasze rozumienie linearności sytuacji. Najczęściej stosuje się to, co nazywa…
… sprawy badawczej, muszą być rozłączne i precyzyjnie zdefiniowane, muszą być znaczące czyli muszą prowadzić do takiej analizy, która doprowadzi do tego, że kod przedstawień będziemy mogli przełożyć na kod językowy, który będzie spójny i ciekawy. Lista kategorii jest trafna, gdy osoby, które są poproszone o sprawdzenie twojego kodu, odbierają go tak samo. ..

… realizm, by koncentrować uwagę. Ostatnim elementem tego typu analizy jest zawartość ekspresyjna czyli jak całość obrazu oddziałuje na odbiorcę. Jak dalece dany obraz na nas działa. Mówiąc o analizie kompozycyjnej, można również badać analizę kompozycyjną obrazów ruchomych. Mamy 2 podstawowe elementy, które tworzą film:
1.inscenizacja- przestrzenna organizacja filmu. Badając inscenizację można badać…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz