Zasady spostrzegania - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 791
Wyświetleń: 3010
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasady spostrzegania - wykład - strona 1 Zasady spostrzegania - wykład - strona 2 Zasady spostrzegania - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Psychologia konsumenta dr Aleksandra Burgiel
Wykład 2
Zasady spostrzegania - wyróżnianie figury i tła
Tak organizujemy bodźce w polu spo-strzeżeniowym, aby układały się jako figury, a reszta to tło
ścieżka filmowa w kinie to figura, a szelest papierków - tło
problem coctail-party figury dwuznaczne Zasady spostrzegania - interpretacja bodźca zależy od kontekstu
Manipulując kontekstem można kontrolować spostrzeganie Zasady spostrzegania - prawo bliskości
Elementy położone blisko siebie w porównaniu z innymi bardziej odległymi są odbierane jako jedna figura Zasady spostrzegania - prawo podobieństwa
Elementy podobne do siebie tworzą odrębną figurę na tle pozostałych, odmiennych elementów Zasady spostrzegania - prawo domykania
System percepcyjny dodaje brakujące elementy i zamyka kształt niekompletnej figury Zasady spostrzegania - „dobra figura”
Elementy znajdujące się bardzo blisko siebie i tworzące łagodną linię tworzą także niezależne kształty Zasady spostrzegania - prawo „wspólnej drogi”
Elementy poruszające się w tym samym kierunku są spostrzegane razem i tworzą jedną figurę Determinanty postrzegania
charakter oddziałujących bodźców - konsumenci zwracają większą uwagę na te bodźce, które mają określone cechy:
odpowiedni rozmiar, kształt, zapach, kolor przekazu, ruch, dźwięk, stopień, w jakim bodziec kontrastuje z innymi elementami otoczenia konsekwencje skrzyżowania nerwów wzrokowych
czynnik okazji do reakcji - uwaga poświęcona danemu przekazowi zależy też od tego, czy konsumenta nie rozpraszają inne bodźce oraz od ilości powtórzeń sugestie i oczekiwania konsumenta - ludzie spostrzegają, a zwłaszcza interpretują odebrane bodźce w różny sposób, zależny od sugestii, jakie zostały im przekazane i jakie kształtują ich oczekiwania w stosunku do przekazu/ obiektu XXX
możliwości psycho-fizyczne człowieka: wzrost, słuch, pamięć (szybkość zapamiętywania, pojemność pamięci, trwałość zapamiętanych informacji) cechy psychiczne konsumenta: osobowość, uznawane wartości, motywy i postawy, jakimi się kieruje, bieżące zainteresowania i zajęcia -gdy przekaz jest zgodny z przekonaniami odbiorcy, to istnieje znacznie większa szansa, że przyciągnie on uwagę konsumenta, zostanie spostrzeżony i zapamiętany Implikacje marketingowe - kontekst
Konsumenci spostrzegają jakość produktu i cenę w zależności od kontekstu
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz