Wychowanie fizyczne w okresie oświecenia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1134
Wyświetleń: 3941
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wychowanie fizyczne w okresie oświecenia - strona 1 Wychowanie fizyczne w okresie oświecenia - strona 2 Wychowanie fizyczne w okresie oświecenia - strona 3

Fragment notatki:

Wychowanie fizyczne w okresie Oświecenia. Zagadnienia: Problematyka wychowania fizycznego w systemach oświatowo-wychowawczych XVII wieku /F. Bacon, J.A. Komeński, J. Locke, J.J. Rousseau i in…/ Działalność filantropistów na rzecz wychowania fizycznego /Dessau, Schnepfenthal/ c) Dorobek Komisji Edukacji Narodowej w dziedzinie wychowania fizycznego A Oświecenie było okresem rozwoju kultury europejskiej ,a jego ideologie przeniknęły do wszystkich europejskich krajów, pozostawiając po sobie nowy obraz świata.
Do głownych myśli oświecenia należało :wychowanie człowieka , który w swoim postępowaniu kierowałby się rozumem i doświadczeniem, a także kształtowaniem fundamentów związanych ze zdrowym ciałem poprzez ćwiczenia fizyczne.
Praktyczny rozwój wych. Fizycznego zawdzięczamy filantropizmowi niemieckiemu . W drugiej połowie XVII wieku filantropiści czyli przyjaciele ludzkości mocno wierzyli w skuteczność wychowania fizycznego, a ich program opierał się na opracowaniu systemu wychowawczego , który rozwijałby wszechstronnie osobowość człowieka nie zatracając przy tym bardzo ważnego przygotowania do zawodów rzemieślniczych , kupieckich jak i lojalnej służby dla państwa. Zreformowali oni stary program szkolny wprowadzając zajęcia praktyczne , w których wa ne miejsce zajmowało wych. Fiz. .Głównymi centrami pedagogiki filantropijnej były szkoły w Dessau i Schnepfenthal.W Dessau działał Bernard Basedow (1723-1790) gdzie przedstawił swój program w 3 dziełach : 1 „Praktycznej filozofii dla wszystkich stanów” gdzie propagował surowe wychowanie dla dzieci i młodzieży poprzez hartowanie ciała i duszy ćwiczeniami cielesnymi . W 2 tytule „ Księdze metod dla ojców i matek rodzin i narodów”chciał podzielić dobę ucznia na 3 części gdzie w 3 części ćwiczeniom cielesnym połączonym z muzyką oraz zajęciom umysłowym poświęca aż 10 godzin . W swym ostatnim dziele „ Dziele elementarnym”, które pełniło role encyklopedii dla młodzieży , twierdzi że uczeń w ramach zajęć z ćwiczeń fizycznych powinien opanować umiejętności z zakresu min : stolarstwa, murarstwa, krawiectwa ale także poznac praktyczne zastosowanie matematyki i obsługiwać proste maszyny .Zalecał aby chłopcy po ukończeniu 16 roku życia w spartańskich warunkach uczyli się pokonywać i poznawać wszelkie przeciwieństwa i niebezpieczeństwa, bo tylko w ten sposób wychować można prawdziwych mężczyzn .W zakładzie wychowawczym w Dessau najbardziej ceniony był pięciobój w skład którego wchodził:bieg , skoki, podnoszenie ciężarów , balansowanie i wspinanie się., a także 3 formy uzupełniające się : ćw. Ludowe , zapasy i gra w piłkę. W Dessau zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone były jako pierwsze przez wykwalifikowana kadrę do jakiej należał min : Camp , Trapp, Neuemdorf, czy Salzmann.drugim słynnym ośrodkiem wychowawczym był osrodek w Schnepfenhal który w 1784 roku założył pedagog Chr. G Salzmann . wzorował się on na ośrodku w Dessau lecz dla Salzmanna największe znaczenie miało zdrowie i pogoda ducha wychowanków.W Schnepfenhal największą uwagę przywiązywano do jasnych i przyjemnych pomieszczeń szkolnych, pokoi sypialnych , do odpowiedniej wody oraz prostego i zdrowego odzywiania.Pomiędzy godzinami nauki stosowano 10 minuteowe przerwy podczas których uczniowie zażywali ruchu na wolnym powietrzu. Jako nowość Salzmann wprowadził prace na roli. Do najwybitniejszych współpracowników Salzmann bez watpienia zaliczyc można Christiana Gotthilfa Gutsmuthsa. Był on rzecznikiem oświaty , który w swym planie wychowania na

(…)

… niedopatrzeniem byłoby pominiecie tak znaczącej postaci jaka bez wątpienia był Jędrzej Śniadecki., który w 1805r ogłosił rozprawę „o fizycznym wychowaniu dzieci” , dzięki której zajął również trwałe miejsce w dziejach Polskiej kultury fizycznej , uważał on że to natura kształtuje człowieka a głównym jego ideałem była harmonia ducha i ciała . Zalecał on we wszystkim rozwage i umiar, zwalczając przy tym wszelkie jednostronności. Staropolska Kultura Fizyczna obfitowała w wiele płonnych myśli i cennych osobowości .
Choć mimo tego iż korzystano z obcych zapożyczeń bez wątpienia można pokusić się o stwierdzenie iż, Polska miała swój wkład w rozwój światowej kultury fizycznej.

… np. że nowe ćwiczenia fizyczne odnosza się nie tylko do ciała ale i do duszy, oraz że przez Cwiczenia ciała wzrasta zapał do pracy umysłowej . Vieth ządał aby dzieci wszystkich stanów objęte były wych. Fiz. >ostro krytykował on metody wychowawcze swego czasu. Jego zainteresowania nie skupiały się wyłącznie na wych. Fiz , był on również twórcą wielu cennych prac z zakresu matematyki , astronomii…
… sobie najwięcej był bez wątpienia Grzegorz Piramowicz (1735-1801) wykształcony jezuita -filozof, pedagog oraz sekretarz Komisji Edukacji Narodowej i Towarzystwa do ksiag elementarnych. Oprócz wielu innych pism wydał on „Powinności nauczyciela „ w których kontynuuje myśli Roussseau.Zalecenie KEN realizowanie były bardzo zróżnicowanie, w niektórych szkołach wych. Fiz zajmowało 4-6 godzin w tygodniu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz