To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wiadukt Olłas w Espoo, około 20 km na zachód od Helsinek
Obiekt wybudowano w 1997 roku z przeznaczeniem dla ruchu pieszego i rowerowego (rys. 6.125 i 6.126) [172]. Ze względu na dobre warunki gruntowe (możliwość posadow ienia na skałach) zaproponowano dwuprzegubową konstrukcję łukową. Oznacza to, że siły rozporowe w łukach są przenoszone bezpośrednio do gruntu.
Pomost jest usytuowany pomiędzy dźwigarami łukowymi. Praktycznie, jest to konstrukcja z jazdą górą.
Rozpiętość łuków między punktami podparcia wynosi 33,0 m, a szerokość użytkowa pomostu 4,0 m. Strzałka łuku mierzona od niwelety drogi pod obiektem wynosi 5,2 m, co wymusiło konieczność zaprojektowania konstrukcji na uderzenie pojazdem przekraczającym wysokość skrajni siłą 300 kN.
Dźwigary łukowe i poprzecznice wykonano z dwóch elementów z drewna klejonego. Pionowe drewniane słupki bądź wieszaki są rozmieszczone między tymi częściami. Połączenia wykonano z łączników w postaci płyt z „zębami". Pomost składa się z dwóch leżących obok siebie części wykonanych z drewna klejonego (płyty klejone warstwowo). W punktach podparcia łuków pomost jest podparty w kierunku poprzecznym do osi wiaduktu poprzecznicami kratownicowymi.
Konstrukcję poręczy wykonano z belek klejonych, a między słupkami zainstalowano stalową siatkę. Dźwigary łukowe, poręcze i bariery ochronne zaimpregnowano roztworem solnym i pokryto farbą koloru żółtego lub niebieskiego.
Kładka dla pieszych w Bornitz w Niemczech
Konstrukcja przęsła o rozpiętości 33,50 m i długości całkowitej 34,00 m została wykonana z drewna klejonego BS14 (dźwigary łukowe) oraz drewna egzotycznego Bongossi (pomost pełniący rolę ściągu) (rys. 6.127). Obiekt ten posiada szerokość użytkową 2,50 m. Budowa kładki została zakończona w 2004 roku [89], [203].
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)