Transport międzynarodowy - wykłady

Nasza ocena:

3
Pobrań: 427
Wyświetleń: 4956
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Transport międzynarodowy - wykłady - strona 1

Fragment notatki:

Ponadto notatka zawiera opracowane pytania na egzamin.

Transport (def. ekonomiczna) - to odpłatne świadczenie usług polegających na przemieszczaniu ładunków i osób oraz usług pomocniczych bezpośrednio z nimi związanych.
Proces transportowy - to stanowiący jedną całość, ciąg czynności koniecznych do przemieszczania ładunków lub osób.
Cechy produkcji transportowej
● ma charakter cykliczny- odbywa się powtarzającymi się falami. Całość cyklu to proces transportowy- może być dwojako rozumiany:
-jako cykl środka transportu- na czele element techniczny i technolog.- będzie to zatem rotacja środka transportu (rejs statku, obrót wagonu), których zdolność przewozowa stwarza podaż usług transp.
- jako cykl transportu ładunków (osób)- na czele problematyka ekonomiczna, prawna, eksploatacja handlowa- zatem dominuje aspekt użytkowania transportu.
Cykl transportowy przedmiotu przewozu (dostawy ładunku, podróży pasażera) jest wynikiem zrealizowanego popytu na usługę transportową. Proces transportowy- ciąg czynności koniecznych do przemieszczania ładunków lub osób.
● produkt działalności transportu (i łączności) stanowi usługę- nie ma samoistnego bytu rzeczowego. Jednoczesność produkcji i konsumpcji usługi transportu i łączności. Wyświadczona usługa zostaje od razu skonsumowana w chwili wyprodukowania.
● brak przedmiotu pracy- tu pojawia się nowa kategoria- przedmiot przewozu: ładunki/pasażerowie.
- produkcja transportowa ma charakter przestrzenny- wszystko jest ruchome- i środki pracy transportu (tabor) i siła robocza (załoga środków transportu)
Funkcje transportu Transport spełnia dwojaką rolę: usługową (obsługuje inne działy gospodarki) i samodzielną (jest obsługiwany przez inne działy gospodarki).
Ważniejsze gospodarcze funkcje transportu:
- przyspiesza wzrost gosp.
- jest niezbędnym elementem umożliwiającym kooperację przemysłową
- jest nieodzownym warunkiem istnienia rynku towarowego i gospodarki rynkowej (rynek towarowy nie może istnieć bez transportu)
- jest jednym z głównych czynników lokalizacji produkcji i osadnictwa
- jest ważnym czynnikiem zacieśniania więzi kulturowych i politycznych
- jest ważnym cz. rozwoju w zorganizowanym i indywidualnym ruchu turyst.
- ważna rola w dziedzinie obronności kraju
Podział transportu w przekroju pionowym: otrzymujemy gałęzie przemysłu. Kryterium podziału na gałęzie jest środowisko, w którym odbywa się ruch środka transportu.
Rozróżniamy zatem: transport lądowy (sam, kolej), wodny (morski, wodny śródl) powietrzny, przesyłowy (rurociągowy, przewodowy- energia el, światłow, taśmociągowy) Podział transportu w przekroju poziomym: otrzymujemy rodzaje przemysłu.
◄ Kryterium: sposób przewozu
- całopojazdowy- w jednym pojeździe jest jednolity ładunek


(…)

… pojemności ładowni, bezpieczeństwo ładunku statku - ochrona przed przemieszczaniem się ładunków, odpowiednią kolejność wyładunku)
▬ sztauerka w kontenerach: umieszczenie towarów w kont.: należy zabezpieczyć drzwi (w kontenerze tworzy się mikroklimat, towary mogą puchnąć lub kurczyć się) Ładunek powinien być unieruchomiony, powinien być równomierny nacisk, przestrzeń między ładunkami i nie przy drzwiach kont…
… Żeglugowa (jako joint venture. Statki te dzierżawione są armatorom: PLO, PŻM)
- Polsko-hiszpańska Spółka Żeglugowa -׀׀-
3 mierniki wielkości statków morskich:
1) wyporność- to ciężar wody wypartej przez statek. Wyporność brutto: ciężar statku wraz ze wszystkim co może się na tym statku znajdować zgodnie z warunkami bezpieczeństwa. Wyporność netto- „lekka”- ciężar samego statku.
2) Różnica pom. wyp. netto…
… wszystkich statków na świecie o pojemności powyżej 100 BRT. Jesienią każdego roku publikuje ich stan liczbowy.
Zjawisko wygodny bander: armatorzy z tych państw obniżają koszty eksploatacyjne i osiągają niższe koszty dzięki kilku zabiegom:
- państwo bandery statku nie pobiera podatku dochodowego (albo bardzo mały)
- za prawo powieszenia swojej bandery pobiera opłatę rejestrową
- przepisy bezpieczeństwa są bardzo liberalne, albo w ogóle ich nie ma
- obsługa statku może się składać wyłącznie z cudzoziemców
- niskie wymogi sanitarne
- stosują ją: Liberia, Panamia, Kostaryka, Hong-kong, Cypr, Bahamy, Jamajka, Honduras, Liban
- zjawisko w.b. dotknęło również Polskę (pod polską banderą pływa 10 statków), armatorzy odpłynęli do tanich bander.
● Inna nazwa transportu multimodalnego: intermodalny / kombinowany
● Istnieje 8…
… śródlądowej: pchacze, holowniki
● mierniki wielkości statku morskiego to: wyporność brutto/netto, nośność br/n, pojemność rejestrowa br/n
● BRT- to miernik pojemności rejestrowej brutto- objętość całego statku, czyli wszystkich pomieszczeń statku pod górnym pokładem oraz stałych krytych pomieszczeń na pokładzie
NRT- netto- pomieszczeń przeznaczonych dla ładunku handlowego, kajut pasażerskich. NRT większość…
… przybrzeżna, między portami jednego kraju, leżącymi nad tym samym morzem (kabotaż mały), bądź nad różnymi morzami (kabotaż wielki).
● charter party- gotowy formularz standardowy, na którym zawierane są umowy czarterowe. Skracają one negocjacje frachtowe i upraszczają samą technikę zawierania umowy. [przy zawieraniu um: makler i frachtujący]
Spedycja- polega na zorganizowaniu przemieszczenia ładunku…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz