Wykład filozofia.
Pseudo-Dionizy Aerodagita - pisze książki o hierarchii kościelnej i niebieskiej, w tych książkach przedstawia obraz rzeczywistości, jakby on wyglądał, Bóg (absolut, jednia) - emanuje z siebie kolejne byty - byty doskonalsze są bliżej stwórcy niż byty najmniej doskonałe, (anioły - zwierzęta, ludzie - byty nieożywione), co decyduje o stopniu doskonałości - bliskość do stwórcy. Wszystko jest oplecione złotym łańcuchem wokół stóp Boga Wszystko odchodzi od Boga i wszystko jest zwrócone w stronę Boga, wszystko jest jeszcze związane aktem twórczym Boga.
Odzwierciedlenie tej teori: - hierarchia naturalna (odzwierciedlenie hierarchii bliskości do Boga) , czyli stworzona przez Boga - miła odzwierciedlenie w hierarchii społecznej i hierarchia kościoła, państwowa, (średniowieczna rzeczywistość), - to wszystko co się dzieje w świecie jest tylko epifalium, znakiem czegoś wyższego, nie da się opisać, zrozumieć czym jest drzewo, człowiek nie odwołując się do tego który to stworzył, by zrozumieć naturę, rzeczywistość jest pełna Boga, wszystko wskazuje na stwórcę, - kult, zaufanie do autorytetu - wszystko sprowadza się do Boga, najwyższego z możliwych autorytetów, zaufanie do autorytetu nie ogranicza rozumu, (średniowiecze - kult rozumu, złe jest to co nowe, niebezpieczne), Problemy myśli filozoficznej Średniowiecza:
Po co filozofia chrześcijanom? Jakie miejsce można znaleźć dla filozofii w myśli chrześcijańskiej? (filozofia to czysty rozum, to co ma naczelne miejsce to wiara, po co odwoływać się do rozumu? Co jeszcze można z niego wyciągnąć? Uzupełnianie wiary; co rozum może wykazać, odkryć?)
Stosunek rozumu do wiary, filozofii do teologii:
- w starożytności jest rozum , a w średniowieczu jest wiara, Jakie miejsce dla rozumu? Pogląd ulegał zmianie na korzyść rozumu; punkt wyjścia (św. Augustyn - „Uwierz, byś zrozumiał” - dopiero wtedy można zacząć rozumowanie)
Augustyn - celem poznania jest osiągnięcie szczęścia (podobnie jak szkoły hellenistyczne), trzeba zacząć od wiary, posłuszeństwa (przewaga wiary nad rozumem), Koncepcja kompromisowa (św. Tomasz) - teologia i filozofia są dziedzinami autonomicznymi, każda dotyczy innego rodzaju rzeczywistości, bada inne prawdy i przy pomocy innych metod, teologia nie powinna ingerować w filozofię i odwrotnie; pytania na które może odp. tylko teologia, a nie rozum, czyli dogmaty; teologia i filozofia mogą tłumaczyć istnienie Boga - rozum jest w stanie bez wsparcia wiary, pisma można udowodnić, że Bóg istnieje; teologia i filozofia nie mogą sobie przeczyć, bo pochodzą od Boga, Boecjusz - piszę książkę w której wyjaśnia dogmaty nie odwołując się do wiary ani do pisma, Cechy Boga: ( czy można je poznać za pomocą rozumu)
(…)
… (dowody) według rozumu bez podparcie teologii:
- rozum też jest w stanie dowieść, wykazać istnienie Boga, - św. Anzelm - „Tylko głupiec myśli, że Bóg nie istnieje” - dowód ontologiczny
- dowód aprioryczny - dowód przed doświadczeniem, nie musimy empirycznie go sprawdzać, wystarczy sama operacja pojęciami; przykład - Wszyscy kawalerowie w Krakowie są mężczyznami nieżonatymi, - aposteriori (Anzelm) - dowód…
… jest; byt dla greków to jest to co jest i nie może przestać być; Platon - idee są doskonałe, doskonalsze od rzeczy, które są tylko kopiami idei, bardziej są; tu chrześcijanie powołują się na słowa „Jam jest który jest” (cechy Boga, wyprowadzenie):
- na drodze eminencji (eminencja) - bierzemy cechę danej rzeczywistości i przyznajemy są Bogu w stopniu najwyższym: dobro na naszym świecie jest dobrem…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)