Teoria pola - Kurt Lewin

Nasza ocena:

5
Pobrań: 2303
Wyświetleń: 8330
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teoria pola - Kurt Lewin - strona 1 Teoria pola - Kurt Lewin - strona 2 Teoria pola - Kurt Lewin - strona 3

Fragment notatki:


TEORIA POLA - KURT LEWIN 1). Wprowadzenie - wpływ teorii pola na myśl psychologiczną Teoria pola - teoria wprowadzona przez psychologię postaci, której czołowymi przedstawicielami są Wertheimer, Kohler i Koffka ; teoria ta zaczerpnęła pojęcie „pola” z nauk ścisłych i w jej rozumieniu na zachowanie człowieka wpływają siły , które oddziałują w „ polu”, w którym jednostka się znajduje 2). Życiorys:  9 IX 1890 r. - narodziny  1905 r. - przeprowadzka do Berlina  Studia na Uniwersytecie w Freiburgu - rezy gnacja - powrót do Berlina - studia psychologiczne  1914 r. - uzyskanie doktoratu z psychologii  Kariera żołnierza  Powrót na uczelnię - stanowisko wykładowcy i praca w Instytucie Psychologicznym  1926 r. - miano profesora  Wyjazd do USA  1933- 35 r. - profesor psychologii dziecka na Uniwersytecie Cornella  Praca na Uniwersytecie Stanu Iowa  1945 r. - profesor i dyrektor Ośrodka Badań nad Dynamiką Grup w IT w Massachusetts oraz funkcja dyrektora Komisji Stosunków Społecznych Kongresu Żydów Amerykańskich  12 II 1947 r. - śmierć na serce. 3). Podstawowe założenia:  Zachowanie jest funkcją pola , które istnieje w czasie, kiedy występuje to zachowanie  Analiza: od ogółu do szczegółu  Danego człowieka w danej sytuacji można przedstawić w f ormie matematycznej  Ważne są podstawowe potrzeby człowieka, które wyznaczają jego zachowanie POLE - zbiór współistniejących i zależnych od siebie faktów. 4). Struktura osobowości Osoba to pojęcie strukturalne . Aby móc je zdefiniować, należy oddzielić osobę od reszty świata poprzez sporządzenie jej przestrzennej reprezentacji.
L= przestrzeń życiowa
P= człowiek
E= środowisko psychologiczne
nie-E= niepsychologiczne aspekty świata (świat fizyczny) należą do niego fakty społeczne
 Przestrzeń życiowa (L) o Zawiera ogół możliwych faktów , które mogą zdeterminować zachowanie jednostki o Zawiera fakty, które należy poznać, aby móc zrozumieć dane zachowanie danego człowieka w danym czasie o Jest otoczona przez świat fizyczny, na który składają się nie tylko fizyczne przedmioty o Nie jest częścią świata fizycznego ! o Może na nią oddziaływać tzw. warstwa zewnętrzna, która należy do świata fizycznego, ale przylega do obszaru L o Przenikalność - granica między L a nie-E nie jest sztywna; te obszary mogą wpływać na siebie wzajemnie; w związku z tym ciężko prawidłowo przewidzieć zachowanie (losowe wydarzenia mogą bardzo zmienić osobę i jej zachowanie), dlatego

(…)

…, środowisko też (bo gdyby było niezróżnicowane to by była swoboda, co nie odpowiada rzeczywistemu stanowi rzeczy!
 Ilość regionów: <fakty psychologiczne + osobiste>
o Jest określona przez ilość odrębnych faktów psychologicznych (wartościowości), które istnieją w danym, rozpatrywanym momencie o Jest określona także przez ilość faktów osobistych (potrzeb) - może wzrastać lub maleć z momentu na moment,
- nie jest możliwe scharakteryzowanie jednostki w taki sposób, że jest ona taka przez cały czas - Lewin nie zajmuje się trwałymi cechami,
- fakty regionu wewnętrzno- osobistego POTRZEBY
- fakty regionu percepcyjno-motorycznego WARTOŚCIOWOŚCI
 Osoba w środowisku: o Umiejscowienie koła (OSOBY) w schemacie ma znaczenie, tylko gdy środowisko jest zróżnicowane; gdy jest homogeniczne żaden region nie wpływa bardziej lub mniej na osobę…
…!!!>
 To stan pewnego regionu ze sfery wewnętrzno-osobistej względem innego regionu z tej sfery  Region posiadający dynamiczne właściwości to system  środki psychologiczne za pomocą, których napięcie zostaje wyrównane PROCES(może to być np. myślenie, działanie, fantazjowanie) c) Potrzeba  wzrost napięcia jest spowodowany wzbudzeniem potrzeby  To pojęcie motywacyjne
- może to być stan fizjologiczny…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz