To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
TEORIA POLA - KURT LEWIN 1). Wprowadzenie - wpływ teorii pola na myśl psychologiczną Teoria pola - teoria wprowadzona przez psychologię postaci, której czołowymi przedstawicielami są Wertheimer, Kohler i Koffka ; teoria ta zaczerpnęła pojęcie „pola” z nauk ścisłych i w jej rozumieniu na zachowanie człowieka wpływają siły , które oddziałują w „ polu”, w którym jednostka się znajduje 2). Życiorys: 9 IX 1890 r. - narodziny 1905 r. - przeprowadzka do Berlina Studia na Uniwersytecie w Freiburgu - rezy gnacja - powrót do Berlina - studia psychologiczne 1914 r. - uzyskanie doktoratu z psychologii Kariera żołnierza Powrót na uczelnię - stanowisko wykładowcy i praca w Instytucie Psychologicznym 1926 r. - miano profesora Wyjazd do USA 1933- 35 r. - profesor psychologii dziecka na Uniwersytecie Cornella Praca na Uniwersytecie Stanu Iowa 1945 r. - profesor i dyrektor Ośrodka Badań nad Dynamiką Grup w IT w Massachusetts oraz funkcja dyrektora Komisji Stosunków Społecznych Kongresu Żydów Amerykańskich 12 II 1947 r. - śmierć na serce. 3). Podstawowe założenia: Zachowanie jest funkcją pola , które istnieje w czasie, kiedy występuje to zachowanie Analiza: od ogółu do szczegółu Danego człowieka w danej sytuacji można przedstawić w f ormie matematycznej Ważne są podstawowe potrzeby człowieka, które wyznaczają jego zachowanie POLE - zbiór współistniejących i zależnych od siebie faktów. 4). Struktura osobowości Osoba to pojęcie strukturalne . Aby móc je zdefiniować, należy oddzielić osobę od reszty świata poprzez sporządzenie jej przestrzennej reprezentacji.
L= przestrzeń życiowa
P= człowiek
E= środowisko psychologiczne
nie-E= niepsychologiczne aspekty świata (świat fizyczny) należą do niego fakty społeczne
Przestrzeń życiowa (L) o Zawiera ogół możliwych faktów , które mogą zdeterminować zachowanie jednostki o Zawiera fakty, które należy poznać, aby móc zrozumieć dane zachowanie danego człowieka w danym czasie o Jest otoczona przez świat fizyczny, na który składają się nie tylko fizyczne przedmioty o Nie jest częścią świata fizycznego ! o Może na nią oddziaływać tzw. warstwa zewnętrzna, która należy do świata fizycznego, ale przylega do obszaru L o Przenikalność - granica między L a nie-E nie jest sztywna; te obszary mogą wpływać na siebie wzajemnie; w związku z tym ciężko prawidłowo przewidzieć zachowanie (losowe wydarzenia mogą bardzo zmienić osobę i jej zachowanie), dlatego
(…)
…, środowisko też (bo gdyby było niezróżnicowane to by była swoboda, co nie odpowiada rzeczywistemu stanowi rzeczy!
Ilość regionów: <fakty psychologiczne + osobiste>
o Jest określona przez ilość odrębnych faktów psychologicznych (wartościowości), które istnieją w danym, rozpatrywanym momencie o Jest określona także przez ilość faktów osobistych (potrzeb) - może wzrastać lub maleć z momentu na moment,
- nie jest możliwe scharakteryzowanie jednostki w taki sposób, że jest ona taka przez cały czas - Lewin nie zajmuje się trwałymi cechami,
- fakty regionu wewnętrzno- osobistego POTRZEBY
- fakty regionu percepcyjno-motorycznego WARTOŚCIOWOŚCI
Osoba w środowisku: o Umiejscowienie koła (OSOBY) w schemacie ma znaczenie, tylko gdy środowisko jest zróżnicowane; gdy jest homogeniczne żaden region nie wpływa bardziej lub mniej na osobę…
…!!!>
To stan pewnego regionu ze sfery wewnętrzno-osobistej względem innego regionu z tej sfery Region posiadający dynamiczne właściwości to system środki psychologiczne za pomocą, których napięcie zostaje wyrównane PROCES(może to być np. myślenie, działanie, fantazjowanie) c) Potrzeba wzrost napięcia jest spowodowany wzbudzeniem potrzeby To pojęcie motywacyjne
- może to być stan fizjologiczny…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)