Tendencje upowszechniania edukacji przedszkolnej - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 301
Wyświetleń: 1232
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Tendencje upowszechniania edukacji  przedszkolnej  - omówienie - strona 1

Fragment notatki:

Tendencje upowszechniania eduk przedszkolnej dla dzieci na świecie .W Pollsce-tendencja odwrotna.
PEDAGOGIKA WCZESNOSZKOLNA -PRZEDMIOT BADAŃ I PERSPEKTYWY ROZWOJU W ŚWIECIE ZMIAN WEDUKACJI ELEMENTARNEJ
-subdyscyplina pedagogiczna,która zajmuje się problematyka kształcenia i wychowywania dzieci w wieku wczesnoszkilonym.
:część ogólna (teorie, koncepcje,syntezy),część szczegółowa(metodyka-edukacja mat,językowa,przyrodnicza,artystyczna,fizyczna)
*podejście pryncypialno -dedukcyjne(szukanie rozwiazań w koncepcjach,poza praktyką edukacyjną)
*podejsie dynamiczno-indukcyjne(pochylanie się nad praktyka eduk,obserwowanie tego co się dzieje w szkole i szukanie sposobów dzialania i weryfikowanie na bieżąco tych działań.sposoby te się ciągle zmieniają tzw.permanentna refleksja nad celami kształcenia
#nauczyciel -refleksyjnym praktykiem( musi tworzyc własne teorie)
#metodyka musi spotkac się z praktyka na drodze refleksji nad celami kształcenia
RELACJE MIEDZY FAKTAMI (DANYMI ) I ICH WYJASNIENIAMI S.A. 4 RODZAJE ZWIAZKÓW:
*modele teoretyczne-modelposzukiwanie danych
tworzone sa w 1 dziedzinie wiedzy(np.psychologii) i przenoszone na inne (mniej zaawansowane w rozwoju np.pedagogice). Próbuje koncepcje zastosowac w praktyce .Szukanie ilustracji dla koncepcji teoretycznej. Stosuje model teoretyczny w koncepcji , poczucie pewności i słuszności ,,jedynej `' metody *teorie dedujkcyjne-teoriafakty
logicznie uporządkowane systemy teoretyczne.Możliwy kierunek dwustronny..Mam opis rzeczywistości (zamkniety w teorii) i zmian czego w tej teorii mam poszukiwac.Próba weryfikacji teoretycznych załozen w praktyce, modyfikacji teorii- dzialanie w dwie strony.
*teorie funkcjonalne-teoriafakt
odnosza się do niewielkich obszarów i są scisle zwiazane z faktami(np.nauka czytania).Dynamiczna wymiana teorii poprzez zastosowanie jej w praktyce.Jeżeli stosuję jakaś metode w ppraktyce a ona się niesprawdza, weryfikuje metode ,stosuje w praktyce inna również metode(sojusz metod0.Uzyskane dane modyfikuja wczesniejsze załozenia (np.stosowanie kilku różnych metod w nauce czytania) zmianydynamizm
*teorie indukcyjne-faktyteoria
przedmiotem refleksji jest praktyka,zaczyna się od faktów.praktyka nie opiera się na faktach.Refleksja nad praktyka prowadzi do uogólnien.Przystapienie do praktyki bez teoretycznych założeń, późniejsze uogólnienia sciśle zwiazane z praktyka.
Model teoret. i dedukc. Dopuszcza tylko sztywnośc ,wyższośc teorii .W modelu deukcyjnym możliwa pewna weryfikacja.'
Teoria funkcj. I induk. To ciagły namysł,refleksja i weryfikacja.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz