Style nauczania i uczenia się

Nasza ocena:

5
Pobrań: 112
Wyświetleń: 1225
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Style nauczania i uczenia się  - strona 1 Style nauczania i uczenia się  - strona 2 Style nauczania i uczenia się  - strona 3

Fragment notatki:


8. STYLE NAUCZANIA I UCZENIA SIĘ Style uczenia się to właściwości indywidualne wpływające na uczenie się w sytuacjach szkolnych.
Style uczenia się i nauczania to określone preferencje w zakresie organizacji procesu przyswajania i przekazu wiedzy oraz umiejętności
nauczyciel powinien uwzględnić różnice indywidualne pomiędzy uczniami i adekwatnie do tego dobrać strategie nauczania
ważne jest też, by studenci zidentyfikowali swoje style i odpowiednio kierowali własnym procesem uczenia się Style uczenia się dzielimy na: uczniowie kinestetyczno-dotykowi najlepiej przyswajają wiedzę, gdy są w coś zaangażowani, poruszają się, doświadczają na sobie, eksperymentują wzrokowcy najlepiej uczą się, gdy widzą obraz tego, co mają sobie przyswoić, niewielki odsetek w tej grupie stanowią osoby nastawione na słowo drukowane, uczniowie uczą się głównie poprzez czytanie
Uczniowie preferujący styl słuchowy wolą naukę poprzez dźwięk - muzykę i mowę
O czym powinniśmy pamiętać: stymulacja wzrokowa - pomoce wzrokowe, w tym słowo pisane
stymulacja słuchowa - słowo, muzyka, dźwięk
stymulacja poprzez działanie - wykonanie „fizyczne”, w tym uczenia się poprzez „dotyk”, np. poprzez branie do rąk pomocy dydaktycznych, pisanie, rysowanie i angażowanie się w konkretne doświadczenia
JAK OKREŚLIC STYL UCZENIA SIĘ PREFEROWANY PRZEZ UCZNIÓW?
WZROKOWIEC
proszony o objaśnienie czegoś narysuje schemat lub mapę
gdy zaczyna rozumieć trudne zagadnienie, powie: „już to widzę”
kiedy ktoś mu coś czyta, woli sam wziąć tekst do ręki i go przeczytać
SŁUCHOWIEC
nie lubi instrukcji ani książek, woli pytać o informacje'
gdy zaczyna rozumieć nowe zagadnienie, powie: „słyszę co mówisz”
ma silną potrzebę rozmawiania nawet z osobami obcymi
UCZEŃ KINESTETYCZNY I DOTYKOWY
zawsze musi być w ruchu kiedy rozumie o co chodzi, powie: „już to czuję”
ma silną potrzebę dotykania, np. poznając nowe obiekty musi ich dotknąć, nie wystarczy samo patrzenie
WZROKOWCY
Lubią
uczyć się poprzez patrzenie i obserwację np. pokazu;
wykresy, tabele, teksty zorganizowane, opisy;
robić notatki, listy rozwiązań, zadań;
wpatrywać się w coś;
rysować;
porządek i schludność
sztuki wizualne
Pamiętają twarze, a zapominają imiona
Myśli formułują w postaci obrazów, nielinearnie, stąd często ich wypowiedzi są chaotyczne, myślą o kilku rzeczach naraz
Są ekspresyjni, np. łatwo płaczą lub „zabijają wzrokiem”
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz