Schemat etnograficzny 2

Nasza ocena:

3
Pobrań: 413
Wyświetleń: 1764
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Schemat etnograficzny 2 - strona 1

Fragment notatki:

Jakie są kryteria trafności zewnętrznej i wewnętrznej badania? Trafność zewnętrzną łączy się z zakresem, w jakim wyniki badań będą uogólniane, a wewnętrzną z oceną tego, czy badacz oszacował te zmienne, które zamierzał oszacować. Jeśli chodzi o trafność zewnętrzną schematu etnograficznego, warunkiem uznania wyników badania za trafne jest ich ograniczenie do badanego miejsca i czasu.
Trafność wewnętrzną schematu etnograficznego, tak jak wszystkich badań jakościowych, należy odnosić do stopnia, w jakim sformułowana teoria została ugruntowana w danych. Nie może być bowiem ona ugruntowana w przekonaniach badaczy, w ich nastawieniach czy błędach spostrzegania i interpretacji danych. Miarą tego ugruntowania są rezultaty, jakie przyniosły działania nastawione na triangulację źródeł, metod, badaczy i teorii. Jak następuje dobór badanych do próbki? W schemacie tym mamy do czynienia z doborem teoretycznym a więc nielosowym celowym. Najpierw następuje wybór środowiska badania: szkoły, klasy, grupy rówieśniczej, itd. Na tym etapie badacz kieruje się potencjalnym stopniem nasycenia środowiska zmiennymi, które zostały wyprowadzone z ram pojęciowych.
Drugim źródłem kryteriów doboru środowiska badania są wskazania teoretyczne kryjące się za metodami zbierania danych. Kolejnym źródłem kryteriów doboru miejsca badań są wymagania teoretyczne stosowanego schematu. W schemacie etnograficznym należy wybierać takie miejsca w którym można swobodnie przebywać, ponieważ uwaga badacza jest organizowana wokół poznawania długiego procesu społecznego. Jakie stosuje się metody zbierania danych? Dominuje obserwacja etnograficzna. Najczęściej stosuje się tę metodę w wersji pełnego uczestnictwa. Ta forma obserwacji jest pełnowartościowa z punktu widzenia możliwości poznania kontekstu identyfikowanych zdarzeń, ale bywa ona zawodna, jeśli chodzi o trafność wewnętrzną. Jest ona potencjalnie zagrożona manipulacją wykonywaną na badaczu przez badanych. Większe trudności może mieć badacz, który jest obserwatorem w roli uczestnika. Traci on możliwość zrekonstruowania badanych zjawisk w ujęciu procesualnym, ponieważ tylko okazjonalnie bywa w terenie badań. Traci więc perspektywę czasową tak ważną dla s e.
Inne ważne metody zbierania danych to: wywiady etnograficzne , wywiady grupowe, poszukiwanie źródeł wtórnych, obserwacja zdarzeń krytycznych. Jakie stosuje się metody analizy danych? W s. etnograficznym nie jest możliwe oddzielenie analizy danych od ich zbierania. Nie są to dwa odległe czasowo etapy badania. Z tego powodu badacz etnograficzny każdego dnia swojej pracy robi notatki i porządkuje dotychczas zebrany materiał. Porządkowanie sprowadza się do ciągłego kodowania danych, jest ono konieczne do odkrywania logiki procesów społecznych.

(…)

…, że schemat jest ateoretyczny - badacz ma za zadanie zbudowanie teorii ugruntowanej w danych. Jej zasięg jest tylko lokalny i ma moc wyjaśniania tylko zaobserwowanych procesów.
Pewne założenia teoretyczne są ukryte w metodach zbierania danych.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz