Samorząd terytorialny w Konstytucji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 119
Wyświetleń: 1050
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Samorząd terytorialny w Konstytucji - strona 1 Samorząd terytorialny w Konstytucji - strona 2 Samorząd terytorialny w Konstytucji - strona 3

Fragment notatki:

Analiza aktualnego porządku konstytucyjnego prowadzi do wniosku, że samorząd terytorialny jest odrębną od państwa korporacją publiczno- prawną działającą samodzielnie w granicach prawem przez państwo określonych. Samorząd terytorialny jest w Konstytucji traktowany jako suwerenny podmiot prawa publicznego, ale jednocześnie jest zdecentralizowaną techniką administrowania. Jest podmiotem odrębnym od państwa , ale działającym w ramach ustaw, a wiec nie ma tutaj tej suwerenności niezależnej od państwa (to jest suwerenność określona przez państwo), a jednocześnie jest to podmiot który wykonuje zadania państwa. Konieczne jest rozstrzygnięcie dla naszych problemów czy samorządowi terytorialnemu można przypisać podmiotowość publiczno- prawną. Otóż w doktrynie przyjmuje się, że samorząd terytorialny aczkolwiek został wyposażony w bardzo liczne kompetencje to nie posiada osobowości publiczno- prawnej, czyli nie może działać powołując się na swoją osobowość publiczno-prawną. Innymi słowo każdorazowo opierać musi swoje działanie na upoważnieniu ustawowym. Mimo, z samorząd nie ma osobowości publiczno- prawnej to jest szczególnym podmiotem praw publicznego, ponieważ przyznaje mu się odrębną podmiotowość prawną zagwarantowaną konstytucyjnie , a wiec konstytucyjnie jest zagwarantowana samodzielność i niezależność co ma określone konsekwencje dla kompetencji prawodawczych. Takie ujęcie samorządu terytorialnego bezpośrednio wpływa na charakter i zakres stanowionego przez samorząd prawa. Z jednej bowiem strony wobec braku osobowości publiczno - prawnych każdorazowo samorząd musi opierać swoje działania na ustawach ( na prawie przedmiotowym) , ale z drugiej strony nie można samorządu kwalifikować wyłącznie jako władzy wykonawczej. Innymi słowy stanowienie prawa powszechnie obowiązującego przez samorząd terytorialny jest inne od stanowienia prawa powszechnie obowiązującego przez centralne i terenowe organy administracji rządowej gdzie kompetencja musi być szczegółowa, podczas gdy stanowienie prawa rzez samorząd terytorialny następuje często na podstawie upoważnienia ogólnego. Innymi słowo państwowa teoria samorządu terytorialnego która jest przyjęta konstytucyjnie ( jest wyrażona w konstytucji i ustawach samorządowych) zakłada, ze suwerenność państwa może być wykonywana bezpośrednio przez organy władzy państwowej bądź też można ją przekazać miejscowemu społeczeństwu jako odrębnemu podmiotowi prawnemu - samorządowi terytorialnemu czyli te prawa wykonywane przez samorząd są odstąpione przez państwo. Odmiennie więc ta koncepcja ujmuje istotę samorządu, bowiem w teorii naturalistycznej samorząd jest całkowicie autonomiczny wobec państwa. Teraz druga sprawa- zasada państwa unitarnego wyznaczona konstytucją, a zakres decentralizacji. Model państwa unitarnego wyrażony konstytucyjnie wyklucza możliwość istnienia autonomicznego, terytorialnego władztwa ustawowego. Nie wyklucza jednak zdecentralizowania na jednostki terytorialne (nawet te nie państwowe czyli samorządowe) szeroko rozumianej funkcji prawodawczej. Wynika to właśnie przyjętej w konstytucji i ustawach ustrojowych państwowej teorii samorządu. Ta decentralizacja funkcji prawodawczej została wyraźnie wprowadzona konstytucją, ustawami ustrojowymi, oraz szczegółowymi ustawami prawa administracyjnego materialnego. Przejawem tej decentralizacji jest właśnie zawarte w ustawach upoważnienie organu samorządu terytorialnego do stanowienia aktów prawa miejscowego o charakterze powszechnie obowiązującym. W efekcie uzn

(…)

… ma zapewnić maksymalny duży udział samorządu terytorialnego w sprawowaniu władzy prawodawczej. Tylko bowiem wtedy, gdy ten maksymalnie duży udział będzie zagwarantowany w pełni można zrealizować zasadę pomocniczości. Przejawem zabezpieczenia konstytucyjnej zasady subsydiarności ( pomocniczości) jest więc dążenie do decentralizacji i dekoncentracji. Co oznacza, że tam gdzie decyzje powinna samodzielnie…
plany zagospodarowania przestrzennego, uchwały w sprawie podatków i opłat lokalnych, uchwały w sprawie utrzymania czystości w gminie, powiecie, województwie, przepisy porządkowe. Tak wygląda charakterystyka aktów prawa miejscowego stanowionego przez samorząd terytorialny. Ta charakterystyka wymaga uświadomienia sobie istoty samorządu terytorialnego. Przyjęcia i wyrażenia tej istoty w normach…
…. Ta zasada pomocniczości nie ma charakteru absolutnego. Ona ma tylko zabezpieczać przed centralizacją, a wiec ułatwiać decentralizację i dekoncentrację. Wynikający z zasady subsydiarności postulat maksymalnie dużego udziału w sprawowaniu władzy ustawodawczej oznaczać może aż tyle, a jednocześnie tyle tylko, ze jeżeli ustawodawca decyduje się upoważnić administrację do stanowienia prawa to powinien to robić…
… to prawodawstwo samorządowe, a zasada pomocniczości wyrażona w konstytucji. Otóż w konstytucji w preambule została wyrażona zasada pomocniczości jako podstawy praw z której wynika dyrektywa zobowiązująca ustawodawcę do respektowania tendencji do decentralizacji. Dzisiejszy wykład ma uświadomić istotę prawa miejscowego. Ja najpierw scharakteryzowałam prawo miejscowe, a teraz charakteryzuję prawo samorządu…
… pomocniczych , określenie zakaz wydawania i nabywania obligacji??, wykupu ich przez zarząd, określenia sposobu nabycia, zbycia, obciążania nieruchomości gruntowych, określenie zasad wydzierżawiania wynajmu nieruchomości na czas dłuższy niż 3 lata, następnie akty rozstrzygające o współdziałaniu jednostek samorządu terytorialnego z innymi podmiotami chodzi tutaj o związki, porozumienia, stowarzyszenia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz