Rachunek kosztów docelowych (target costing)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1561
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rachunek kosztów docelowych (target costing) - strona 1 Rachunek kosztów docelowych (target costing) - strona 2 Rachunek kosztów docelowych (target costing) - strona 3

Fragment notatki:

Rachunek kosztów docelowych (target costing)
Jest to koncepcja relatywni młoda- lata 70. XX wieku.
Przesłanki powstania Rachunku Kosztów Docelowych:
Główną przesłanką jest ograniczenie narzędzi sterowania kosztami do tradycyjnego rachunku kosztów standardowych . Eksponowanie roli RKS jest krytykowane ze względu na:
1) Zbyt duże nastawienie w praktyce na system danych wewnętrznych przedsiębiorstwa, a nie na wymogi rynku, co może prowadzić do osłabiania pozycji konkurencyjnej,
2) Coraz krótsze cykle życia produktów w nowoczesnych środowiskach produkcyjnych, które powoduję, że ustalanie oczekiwanych standardów i analizowanie odchyleń od standardów jest niewystarczającym narzędziem planowania i kontroli.
Podstawowym obiektem RKD są koszty nowego lub modyfikowanego produktu analizowane w całym cyklu jego życia. Rachunek ten został opracowany przez przedsiębiorstwa japońskie pod koniec lat 60. XX wieku. Ma on duże znaczenie w takich rodzajach działalności gospodarczej, w których występuje wysoki poziom kosztów zmiennych oraz tzw. kosztów zapadłych (commuted costs). W rachunku kosztów docelowych przywiązuje się dużą wagę do planowania i kontroli zarówno kosztów produkcji wyrobu jak i kosztów fazy przedprodukcyjnej i poprodukcyjnej. Rachunek ten zyskuje duże znaczenie w warunkach wysokiego poziomu kosztów zmiennych oraz tzw. kosztów zapadłych (wynikających np. z opracowanej technologii i będących rezultatem decyzji inwestycyjnych):
Koszty badań i rozwoju,
Amortyzacja i utrzymanie parku maszynowego, Koszty wynikające z technologii zużycia materiałów i mediów,
Koszty zatrudnienia,
Koszty środowiskowe.
W procesie wdrożenia target costing wyróżnia się trzy etapy:
I. Rachunek kosztów dopuszczalnych, w którym definiuje się koszty dopuszczalne na podstawie analizy rynkowej i docelowych kryteriów rentowności. Rachunek kosztów dopuszczalnych koncentruje się na wymaganiach inwestorów oraz klientów z uwzględnieniem presji konkurencyjnej rynku w odniesieniu do projektowania asortymentu produktu oraz dostawców. Celem tego etapu jest ustalenie docelowej ceny sprzedaży produktu (zadowalającej klienta oraz dopuszczalnego w dłuższym okresie zysku z produktu (zadowalającego inwestora). Różnice między docelową ceną a dopuszczalnym zyskiem stanowi dopuszczalny koszt.
Dopuszczalny koszt = docelowa cena - dopuszczalny zysk z produktu.
W ramach etapu rachunku kosztów dopuszczalnych wyróżnia się pięć następujących faz:
Ustalenie długoterminowych celów sprzedaży i zysków

(…)

… celów sprzedaży i zysków. Plany te wymagają wnikliwej analizy segmentów rynku, klientów i konkurencji. W analizie rynku nowego produktu należy przede wszystkim uwzględnić:
Wielkość rynku i prognozy jego rozwoju,
Docelowy udział w rynku,
Analizę klientów,
Elastyczność popytu i podaży,
Analizę konkurencji,
Moment pojawienia się produktów konkurencyjnych.
Strukturalizacja linii produktów. Ustala…
… cen, który byłby skorelowany ze wzrostem wartości produktu.
Ustalenie docelowej marży zysku. Planowanie jest w tym przypadku dwupoziomowe i obejmuje definiowanie docelowej rentowności całej linii produktów oraz poszczególnych produktów. Docelowa marża zysku stanowi określony procent aktywów średnio zaangażowanych w działalność (docelowy ROI) lub średnich rocznych przychodów (docelowa marża brutto
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz