Public relations - wykład 2

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1113
Wyświetleń: 2884
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Public relations - wykład 2 - strona 1 Public relations - wykład 2 - strona 2 Public relations - wykład 2 - strona 3

Fragment notatki:


Public relations to kreowanie pozytywnego wizerunku osoby, instytucji, firmy lub wydarzenia.
Jest to działanie długofalowe, a jego rezultaty są trudno mierzalne.
Podstawą dobrego PR jest komunikacja między podmiotem a przedmiotem działań PR.
Często odbywa się przy wykorzystaniu środków masowego przekazu.
GENEZA PUBLIC RELATIONS KONCEPCJA 1: Public Relations istnieje odkąd tylko pojawili się ludzie i odkąd musieli zdobywać zaufanie innych.
Oznacza to, że PR istniało na długo zanim wymyślono mu odpowiednią nazwę. KONCEPCJA 2: Początek Public Relations datuje się na okres kształtowania się pluralistyczno-demokratycznych systemów państwowych i społecznych oraz rewolucji przemysłowej XIX w. Wtedy społeczeństwo zaczęło wykazywać potrzebę celowej, systematycznej i zorganizowanej komunikacji. KONCEPCJA 2a: Public relations istnieje od czasu, gdy Edward L. Bernays i Ivy Lee usystematyzowali różnorodne techniki komunikacji perswazyjnej, a następnie rozpoczęli działalność jako doradcy public relations vs. dyfamacji medialnej.
GENEZA PUBLIC RELATIONS (1900-1919) PIONIERZY PR: Edward L. Bernays (1891-1992) Ivy Lee (1877-1934) EDWAR L. BERNAYS 1919 - pierwsze wykłady PR na uniwersytecie NYCU
1923 - „Crystallizing Public Opinion”
1928 - „Propaganda” (o sztuce pozytywnego manipulowania). Konsultant PR = uczony działacz społeczny i psychoanalityk w sytuacjach kryzysowych; bez związku z reklamą i rzecznikiem prasowym
Wiedza i normy etyczne
PR-owiec ma zobowiązania wobec opinii publicznej, dlatego powinny być licencje na uprawienie tego zawodu
„Kiedy powróciłem d Stanów Zjednoczonych, doszedłem do wniosku, że skoro można wykorzystywać propagandę na potrzeby wojny, to tym bardziej można wykorzystywać ją w czasie pokoju. Słowo „propaganda” miało jednak złe konotacje, więc musiałem wymyślić nowe określenie - w ten sposób powstała nazwa Council od Public Relations”
„Społeczeństwo musi być informowane” - Ivy Lee
Lee miał na myśli informacje wychodzące od firmy w kierunku jej pracowników, związków zawodowych i klientów. Społeczne przekonanie o konieczności powszechnego dostępu do informacji rozprzestrzeniło się na wszystkie dziedziny życia amerykańskiego i stało się podstawą współczesnego, światowego public relations.
IVY LEE: DEKLARACJA ZASAD PR (1906) „Zespół PR to nie jest tajne biuro. Cała nasza prac a jest wykonywana przy otwartej kurtynie. Naszym celem jest dostarczanie informacji. To nie jest agencja reklamowa. Nasze informacje są dokładne. Dalsze szczegóły na każdy z omawianych tematów będą dostarczane niezwłocznie i każdy dziennikarz może liczyć na najbardziej życzliwą pomoc w bezpośrednim potwierdzeniu faktów. W skrócie, nasz plan polega na tym, aby - szczerze i otwarcie - w imieniu organizacji gospodarczych i instytucji publicznych dostarczać prasie i społeczeństwu szybkie i dokładne informacje dotyczące tematów, które mogą być istotne dla wszystkich zainteresowanych”.


(…)

… komunikację na poziomie międzypaństwowym
Poziom komunikowania międzynarodowego, którego pośrednikiem są media; środki masowego przekazu, agencje informacyjne, koncerny medialne i grupy producenckie.
Międzynarodowa komunikacja interpersonalna i grupowa dyplomacja, współpraca NGO's, wymiana i współpraca, przedstawiciele kultury, nauki i sztuki, spotkania grup nieformalnych i subkultur oraz przedstawicieli grup…
… (przekształca w Dział Informacji i Obsługi Klientów) i organizuje „dni otwarte”
1984r. = Alfred von Tripitz zarządza, by na okrętach wojennych zatrudniano oficerów ds. informacji. W 1914r. jako admirał i szef sekcji prasowej floty niemieckiej zalecał plakaty, materiały dla prasy
1900r. = firma Siemens otworzyła „biuro literackie”, za nią (od 1904r.): Henkel, Bayer, Kaffe Hag, Krupp i Rathenau
1906r…
… osiągnięcia pożądanego efektu.
Komunikacja międzynarodowa jako polityczny prozelityzm, propaganda, konfrontacja polityczna, kreowanie mitów i stereotypów, jej zadaniem jest jednostronne manipulowanie społeczeństwem, stosowane głównie w ustrojach totalitarnych. Etymologia słowa „propaganda” oznacza jednostronny przekaz, indoktrynowanie społeczności poprzez odcięcie od pluralistycznej informacji (III Rzesza…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz