To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przewóz ładunków niebezpiecznych drogą morską Przewóz morski ma szczególnie bogatą regulację przewozów towarów niebezpiecznych (dangerous cargoes). Przede wszystkim jest to Rozdział VII - Przewóz towarów niebezpiecznych Konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS) z 1.11.1974 r. z wieloma następnymi poprawkami. Elementami systemu SOLAS są tzw. kody lub kodeksy. W szczególności: -Międzynarodowy Morski Kodeks Towarów Niebezpiecznych (International Maritime Dangerous Goods Code -IMDG Code) - rezolucja nr A716 (17) IMO; -Międzynarodowy Kodeks Bezpiecznego Przewozu Statkami Napromieniowanego Paliwa Jądrowego, Plutonu i Wysoko promieniotwórczych Odpadów w Pojemnikach (Code for the Safe Carriage of Irradiated Nuclear Fuel, Plutonium and High Level Radioactive Wastes in Flasks on Board Ships - INF Code) rezolucja nr 88/71 IMO; -Międzynarodowy Budowy i Wyposażenia Statków Przewożących Niebezpieczne Chemikalia Luzem (International Code for the Construction and Equipment of Ships Carrying Dangerous Chamicals in Bulk - IBC Code) - rezolucja MSC 4/48 IMO -Międzynarodowy Kodeks Budowy i Wyposażenia Statków przewożących Skroplone Gazy Luzem {International Code for the Construction and Equipment of Ships Carrying Liquefied Gases in Bulk - IGC Code) - rezolucja MSC 5/48 IMO. Mamy także liczne przepisy krajowe np.: -rozporządzenie w sprawie transportu materiałów niebezpiecznych z 1974 r. (z późniejszymi zmianami), -rozporządzenie w sprawie określenia zasad przewozu towarów niebezpiecznych statkami niepodlegającymi Konwencji SOLAS z 2003 r. Do towarów niebezpiecznych w prawie morskim zalicza się: -wymienione w Kodeksie IMDG; -oleje umieszczone w Aneksie I Konwencji MARPOL 73/78; -gazy wymienione w Kodeksie IGC; -chemikalia wymienione w Kodeksie IBC; -niebezpieczne i szkodliwe substancje i materiały, w tym zanieczyszczające morze {marine pollutants) i odpady wymienione w Kodeksie IMDG; -ładunki masowe stałe stwarzające chemiczne zagrożenia oraz ładunki stwarzające chemiczne zagrożenie tylko w przewozie masowym (zgodnie z Kodeksem Bezpiecznego Przewozu Stałych Ładunków Masowych (Code of Safe Practice for Solid Bulk Cargoes - BC Code); -puste nieoczyszczone opakowania, cysterny, kontenery, beczki, kanistry zawierające wcześniej materiały niebezpieczne. Konwencja SOLAS (roz.VII prawidło 2) dzieli towary niebezpieczne na następujące klasy: 1 .materiały wybuchowe; 2.gazy sprężone, skroplone lub rozpuszczone, bądące pod ciśnieniem; 3.ciecze łatwopalne;
(…)
… lub rozpuszczone, bądące pod ciśnieniem;
3.ciecze łatwopalne;
4.1 .łatwopalne ciała stałe;
4.2.substancje skłonne do samozapłonu;
4.3.substancje, które w kontakcie z wodą wydzielają gazy łatwopalne;
5.1.substancje utleniające;
5.2.nadtlenki organiczne;
6.1 .substancje toksyczne;
6.2.substancje zakaźne;
7.materiały promieniotwórcze;
8.materiały powodujące korozję;
9.różne substancje i materiały niebezpieczne…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)