Otoczenie marketingowe przedsiębiorstwa i metody jego badania - Mikorotoczenie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 42
Wyświetleń: 924
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Otoczenie marketingowe przedsiębiorstwa i metody jego badania - Mikorotoczenie - strona 1 Otoczenie marketingowe przedsiębiorstwa i metody jego badania - Mikorotoczenie - strona 2

Fragment notatki:

Otoczenie marketingowe przedsiębiorstwa i metody jego badania.
Otoczenia marketingowe przedsiębiorstwa składa się z dwóch warstw:
Mikorotoczenie
Czyli otoczenie bliższe. Jest to zespół warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa
wynikających z tego, że działa ono w powiązaniu z:
- dostawcami
- klientami
- pośrednikami
- wśród określonej grupy kontrahentów
Metodami analizy otoczenia konkurencyjnego jest:
1. Analiza sektorowej luki strategicznej (niezgodność między dwoma trendami)
2.Analiza pięcioczynnikowa PORTERA. Określana jest siła substytucji, siła dostawców, siła
odbiorców, siła konkurencji oraz bariera wejścia na rynek w skali od 1 (niska) do 5 (wysoka).
3. Metoda punktacji ważonej w ocenie atrakcyjności sektora, bazuje na Porterze lecz nie
koniecznie zawiera 5 sił.
4. Mapa grup strategicznych
5. Krzywa doświadczeń
Makrootoczenie
Określa możliwości funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa. Tworzy szanse i zagrożenia
dla funkcjonowania każdej firmy. Nie jest jednakowe dla wszystkich przedsiębiorstw. Składa
się z różnych segmentów, w których można i należy określić ich trendy.
Makrootoczenie składa się z:
- otoczenia demograficzno – ekonomicznego
- otoczenia technologiczno – fizycznego
- otoczenia społeczno – kulturowego
- otoczenia polityczno – prawnego
Do badania zjawisk w otoczeniu makro służą takie metody jak:
1. analiza trendów (10 lat wstecz)(5 lat na przód)
2. Analiza luki strategicznej (niezgodność między dwoma trendami)
- Luka zgodności ( nie wiecej niż 300 różnicy)
- Luka niezgodności ( więcej niż 300 )
3. Metoda delficka (opiera się na zdaniu ekspertów)
4. Metody scenariuszowe (eksperci tworza 4 scenariusze)
- optymistyczny
- pesymistyczny
- najbardziej prawdopodobny
- niespodziewany
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz