Ocena nośności drogi-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 1085
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ocena nośności drogi-opracowanie - strona 1

Fragment notatki:

ocena nośności drogi
2.1. Metody oparte na pomiarze ugięć Obliczenia mechanistyczne
Obliczenie trwałości nawierzchni metodą mechanistyczną składa się z kilku kroków:
Obliczenie modułów sprężystości poszczególnych warstw konstrukcyjnych na­wierzchni.
Obliczenie naprężeń i odkształceń pod wpływem obciążenia umownego w krytycz­nych miejscach nawierzchni, której warstwy posiadają wyznaczone w pkt 1 właściwo­ści mechaniczne.
Obliczenie, z wykorzystaniem funkcji zmęczeniowych, liczby powtórzeń obciążeniawywołującego odkształcenia i naprężenia wyznaczone w pkt 2, prowadzącej do po­wstania uszkodzeń przyjmowanych jako kryterium w funkcji zmęczeniowej.
Na podstawie prognozy ruchu i dopuszczalnej liczby obciążeń z pkt 3, wyznaczeniepozostałej trwałości tj. okresu czasu do pojawienia się zakresu uszkodzeń uznawanychza przejaw wyczerpania trwałości.
Do wykonania obliczeń odwrotnych czyli wyznaczenia modułów sprężystości nawierzchniposłużono się programem ELMOD 5.1. W tym celu tworzony jest model obliczeniowy na­wierzchni, który musi spełnić kilka warunków:
konstrukcja powinna zawierać tylko jedną warstwę sztywną moduły sprężystości powinny maleć z głębokością grubość górnej warstwy powinna być większa niż połowa promienia kołowej po­wierzchni nacisku,
w konstrukcjach trójwarstwowych grubość górnej warstwy powinna być mniejsza niżśrednica kołowej powierzchni nacisku oraz mniejsza niż grubość drugiej warstwy liczba warstw nie może przekraczać 4,
2.1.2. Wskaźniki związane z ugięciami
Obliczenia mechanistyczne są dość kłopotliwe, do wykonania ich wymagana jest:
dokładna znajomość konstrukcji,
znajomość zawilgocenia materiałów ziarnistych i temperatury warstw bitumicznych zna­cząco wpływających na wyniki
2.2. Metody związane ze stanem powierzchni i mieszane
Koncepcja wskaźnika strukturalnego SN (StructuralNumber) powstała w USA podczasAASHO Road Test, jest on stosowany jako parametr projektowy nawierzchni (AASHTO Gu­ide for Design of PavementStructures) oraz wskaźnik nośności. Również system zarządzanianawierzchniami HDM korzysta z tej miary nośności w postaci zmodyfikowanej, uwzględnia­jącej wpływ podłoża gruntowego, oznaczanej dla odróżnienia SNP
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz