Nauczycielski profesjonalizm i jego rodzaje - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1498
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nauczycielski profesjonalizm i jego rodzaje - omówienie - strona 1 Nauczycielski profesjonalizm i jego rodzaje - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Nauczycielski profesjonalizm i jego rodzaje
Profesja= zawód, profesjonalny = fachowy
Profesja w stosunku do zawodów dotyczy:
ważnej dziedziny ludzkiej aktywności i społecznie doniosłej (nie o każdym zawodzie możemy powiedzieć, że jest profesją np.: fryzjer, szczotkarz- nie)
Ważny jest obiekt pracy. Tym obiektem jest człowiek np.: prawnik, lekarz, nauczyciel (obiekt to rozwijające się dziecko jako indywidualność)
Do wykonywania tych profesji niezbędne są kwalifikacje najwyższe, akademickie. Te prace nie mają finalnej, skończonej wersji kwalifikacji - kształcenie ustawiczne.
Profesjonalizm Davida Trippa- oparty na tzw. Profesjonalnym osądzie, D.T. pracował w szkole bez kwalifikacji pedagogicznych i całkiem dobrze mu to wychodziło, nie odczuwał braku kwalifikacji. Jaki był niepokój autora, z czym się nie zgadzał w kwestii kształcenia nauczycieli- książka „ Zdarzenie krytyczne”
Tripp sądzi że teoria nie jest potrzebna. Teoria i praktyka to dwa wyizolowane obszary. Profesjonalizm jest wygenerowany z dychotomii teorii (wiedza teoretyczna= akademicka) i praktyki kształcenia
Istnieje przepaść między teorią a praktyką. Teoria nie powstała po to aby służyć nam w praktyce ale żeby wyjaśniać zjawiska pedagogiczne (nauczyciel uczy się jak nauczać a potem nie umie zastosować tego w praktyce)
Teorie pedagogiczne powstały w oparciu o nauki współdziałające z pedagogiką, a nauczyciel powinien używać języka zrozumiałego dla uczniów Ważne dla Trippa: Znaleźć instrument który zbliży teorię z praktyką. Tym instrumentem jest wg niego zdarzenie krytyczne- suma zdarzeń codziennych, jednak jeden wyróżnik: nauczyciel nie ma w zanadrzu sposobu na rozwiązanie tego zdarzenia (gdy ma sposób wtedy jest to zdarzenie techniczne)
Nauczyciel wydobywa krytyczność zdarzenia poprzez dokonanie krytycznej analizy z uwzględnieniem kontekstu. Nie powstaje w pustce intelektualnej nauczyciela Analiza krytyczna dociekająca problematyczności zdarzenia Istotą zdarzenia krytycznego jest:
Każde z nich doprowadza do następnego (ciąg zdarzeń)
To zdarzenie zmienia coś w myśleniu nauczyciela (nowa wiedza i umiejętności) Nauczyciel przekonuje się że żeby ocenić zdarzenie musi posiadać wiedzę teoretyczną Jest podstawą do sformułowania profesjonalnego osądu
Osąd jest definicją zdarzenia, do którego potrzebna jest wiedza teoretyczna
Rodzaje osądów:
Osąd praktyczny: odnosi się do podstawowych, rutynowych sprawności technicznych
Osąd diagnostyczny: wymaga wiedzy i umiejętności niezbędnych do zrozumienia i wyjaśnienia tego, co dzieje się w klasie
Osąd refleksyjny: wymaga osobistego namysłu w kwestiach etyczno-moralnych ( w zależności od ucznia zachowywać się inaczej) ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz