Filozofia Edukacji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1995
Wyświetleń: 6748
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Filozofia Edukacji - strona 1 Filozofia Edukacji - strona 2 Filozofia Edukacji - strona 3

Fragment notatki:



1. Filozofia edukacji wywodzi się z Wielkiej Brytanii i Stanów.
Filozofia edukacji wg Bezwińskiej – część pedagogiki ogólnej.
Filozofia edukacji wg A. Tolkierskiej – lepszą nazwą byłaby filozofia wychowania, bo nawiązuje do edukacji rozumianej w sensie instytucjonalnym.

2. Education – instytucjonalne formy funkcjonowania szkoły.
Według A. Tolkierskiej nazwa jest słaba, bo odwraca uwagę od wychowania w domu, a zwraca uwagę na instytucje szkoły.

3. W literaturze odnajdujemy filozofię wychowania i edukacji, ale w literaturze współczesnej dominuje filozofia edukacji.

. Progresywizm przeciwległy biegun esencjalizmu.
Progresywizm w odróżnieniu od perenializmu i esencjalizmu – w edukacji nie chodzi o to aby przekazywać uczniom wiedzę i umiejętności. Chodzi o to aby nauczyć uczniów samodzielnego krytycznego myślenia. Wymaga analizy oraz wymaga zdolności do ryzyka przy podejmowaniu decyzji dotyczących życia.

2. John Dewey – wpływowy intelektualista.
uczeń musi być człowiekiem inteligentnym.
inteligencja = krytyczny umysł i odpowiedzialność.
szkoły wg Deweya są centrami doświadczenia demokratycznego.

3. Filozoficzny namysł o rzeczywistości
Dla progresywistów liczy się tu i teraz. Liczy się to czego doświadczy.

4. Filozoficzny namysł o wiedzy
Wiedzę nabywamy za pomocą doświadczenia. Wg Deweya prawda jest dynamiczna.
5. Prawda ujawnia się dopiero na poziomie działania. Jeśli jest coś prawdziwe to musi być skuteczne. Prawdziwe jest to


WYKŁAD 1
Filozofia edukacji wywodzi się z Wielkiej Brytanii i Stanów.
Andrea Tolkierska - twierdzi, że lepszą nazwą byłaby filozofia wychowania, ponieważ w Polsce ma długą tradycję w nawiązaniu do XIX i XX wieku, a po drugie nawiązuje do edukacji rozumianej w sensie instytucjonalnym.
Education - instytucjonalne formy, jak funkcjonuje szkoła jako ta instytucja światowa.
Według A. Tolkierskiej nazwa ta jest słaba bo odwraca uwagę od wychowania w domu lecz zwraca uwagę na instytucje szkoły.
W kulturze kontynentalnej o wiele więcej się mówi o wychowaniu w prywatnych domach (tzw. to jak wychowanie czasu pociechy).
Emil Durkheim - był za zjednoliceniem wychowania dzieci, państwo miało wyznaczyć pewne cele wychowania.
Bildung - do kształcenia i wychowania
były 2 odrębne filozofie
Etziehung - do wychowania
W literaturze możemy znaleźć filozofię wychowania i edukacji, natomiast w literaturze współczesnej dominuje filozofia edukacji.
Istnieje różnica między filozofią a nauką!
filozofia może być nazwaną nauką tylko w bardzo ogólny sposób
Władysław Tatarkiewicz twierdził, że filozof jest nauką o sprawach najważniejszych dla człowieka
jeśli patrzymy na naukę w ścisłym sensie to filozofia nauką nie jest
Różnica między nauką a filozofią:
nauka ogranicza się do obszaru empirycznego |doświadczenia|, filozofia wykracza poza ten obszar doświadczenia
filozofia stawia pytania dotyczące całej rzeczywistości, natomiast nauka zajmuje się bardzo ograniczonym wycinkiem rzeczywistości
metoda = filozof nie musi mieć żadnej metody, on sam tworzy tę metodę a uczony musi mieć określoną metodę badawczą.
Filozofia edukacji - jej miejsce w pedagogice? - niektórzy uważają, że jest to część pedagogiki ogólnej taki pogląd głosi. Bezwińska, niektórzy uważają, że jest to bardziej część filozofii.
WYKŁAD 2 Problematyka filozofii edukacji - zarys encyklopedyczny.
Harrey Siegel - współczesny filozof edukacji.
Filozofia edukacji - jest filozofią, namysłem nad naturą, celów edukacji.
Ma ona oblicze janusowe, filozofia pie

(…)

…, Erazm z Rotterdamu, Hegel, Hoppes, Kant ,Kartezjusz, Locke, Nietzsche, Platon, Rousseau, Seneka, Tomasz z Akwinu. ETAP GIER JĘZYKOWYCH
1. I etap filozofii Ludwika Witgesteina - jedyny sensowny język to język nauk przyrodniczych
2. II etap filozofii Ludwika Witgesteina - etap gier językowych:
- nie ma jednego sensownego języka.
- są (za to) liczne gry językowe. - wszystko zależy od kontekstu i język…
… mówili wszyscy wybitni filozofowie: Arystoteles, Platon, Seneka, Tomasz z Akwinu, Erazm z Rotterdamu, John Locke, Tomasz Hoppes, Kartezjusz, Rousseau, Hegel, Kant, Nietzsche.
Dzisiaj o filozofii pokazuje się problemy charakterystyczne dla filozofii edukacji. Takim podstawowym problemem są cele edukacyjne - czym są cele edukacji, a także jakie ideały edukacyjne są dominujące?!
Podstawowym celem edukacji…
… w społeczeństwie):
a. autorytet charyzmatyczny
prymitywny, charakterystyczny dla społeczeństw pierwotnych, autorytetem są wybitne osoby b. autorytet tradycyjny
autorytet charyzmatyczny zastępuje autorytet tradycyjny np. władza królewska
c. autorytet racjonalno - legant
rozwinięty, charakterystyczny dla państw demokratycznych, autorytetem zależy od prawa
6. Koncepcja autorytetu Kazimierza Sośnickiego (polski…
… wyklucza.
e. we współczesnym państwie liberalno - demokratycznym muszą być realizowane cele humanistyczne i liberalne
f. państwo ≠ wielkie korporacje
4. Kant - humanizm rozumiany jako świadomość, że człowiek jest wartością samą w sobie, podstawową wartością celów w życiu człowieka jest wolność.
5. Erich Fromm - (samorealizacja) - w tej kulturze ponowoczesności nie jesteśmy w stanie znieść tej wolności…
… z ludźmi tego dodatkowego komponentu zaufania
Rdzeń związany z zaufaniem cały czas jest w autorytecie
Nie ma autorytetu bez zaufania !
Koncepcja autorytetu Max Webera
wyróżnił 3 poziomy autorytetu w społeczeństwie i nazwał te poziomy :
autorytet charyzmatyczny
najbardziej prymitywny, charakterystyczny dla społeczeństw pierwotnych. Autorytetem zostają wybitne osoby ze względu na ich cechy osobowe Autorytet…
… Russell - problematyka zmiany: kolektywizm czy indywidualizm??
- „twórcze jednostki są warunkiem postępu i rozwoju społecznego”.
- inwestycja w jednostkę to dobro dla społeczeństwa.
-jednostka potrzebuje społeczeństwa.
- społeczeństwo gwarantuje bezpieczeństwo i poczucie przynależności NAUCZANIE, UCZENIE SIĘ I PROGRAMY NAUCZANIA (KURIKULUM)
1. Epistemologia - dziedzina filozofii, tradycyjne rozumienie…
… tych przekonań samodzielnie.
Edukacja zawsze jest uwikłana w indoktrynację.
WYKŁAD 6 Jednostka a społeczeństwo
Edukacja stała pod dylematem czy ma się skierować na jednostkę czy na społeczeństwo. Może należy dążyć do tego by jednostka zaczęła się przystosować do społeczeństwa
Grupa ma oczekiwania względem jednostek np. rodzice
Bertneud Russell -
Podjął problem w którą stronę zmieniamy - kolektywizm…

wszelkie inne cele wyklucza
kultura ponowoczesna jest kulturą relatywizmu, nie ma żadnych wartości absolutnych
z relatywizmem wiążą się: cynizm, hedonizm, egoizm - kiedyś był to potępiany margines
wyjątkowość naszego kryzysu polega na tym, że różne projekty porządnego życia współistnieją w jednej osobie
kultura ponowoczesna uważa, że to dobre dla człowieka; możliwości „schizofreniczne” itd
edukacja…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz