Etyka życia publicznego-wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 287
Wyświetleń: 1757
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Etyka życia publicznego-wykład  - strona 1 Etyka życia publicznego-wykład  - strona 2 Etyka życia publicznego-wykład  - strona 3

Fragment notatki:

Etyka prawnicza - wykład , 3.11 .2011 r. ETYKA ŻYCIA PUBLICZNEGO cd. nie ma w niej takich podziałów, jakie są w bioetyce, aczkolwiek istnieje nieoddający pełni istoty etyki życia publicznego podział na etykę indywidualistyczną oraz etykę kolektywną pojęcie polityki można rozumieć jako grę interesów w sferze publicznej „Polityka jest roztropną służbą dobru publicznemu” Jan Paweł II ale dziś jest raczej polem manewru dla tych, którzy złaknieni są uczestnictwa w grach medialnych a także „posażności” prof. Wiśniewski jest zwolennikiem zasady harmonizacji dobra indywidualnego i publicznego ETYKI ZAWODOWE odgałęzieniem dla nich są etyki szczegółowe etyki zawodowe: e. ekologiczna (tzw. e. „ochroniarzy” - ekologów zawod owych) e. lekarska, pielęgniarska, farmaceutyczna (pod wpływem e. szczegółowej - bioetyki) e. pracownika socjalnego (pod wpływem e. szczegółowej - e. socjalnej) e. menedżerska (pod wpływem e. szczegółowej - e. biznesu) e. adwokacka, doradcza (pod wpływem e. szczegółowej - e. biznesu oraz elementów e. życia publicznego) e. dziennikarska (pod wpływem e. szczegółowej - e. mediów) ETYKA ZAWODOWA - wyraz szczególnej odpowiedzialności wykonawców niektórych zawodów za wartości im powierzone, np. życie, zdrowie, wolność, osobowość, wiedzę ETOS ZAWODU - znak firmowy tożsamości zawodowej wg prof. Wiśniewskiego ; powołanie, wyuczona i praktykowana rola społeczna wg języka socjologii ; Etyka zawodowa, to etos zawodu. PROFESJONALIZM = WIEDZA + SPRAWNOŚĆ + ETOS professio - od profito - wyznaję e.z. może kształtować się spontanicznie, „wesołym”, ale dobrym przykładem jest najstarszy zawód świata i jego, choć nieskodyfikowana, e.z. spór o potrzebność e.z. : pytanie o to, czy nie wystarczy być przyzwoitym; ogólna przyzwoitość rozumiana jest tu jako minimum respektu dla zasad moralnych i jest ona podstawą integralności społecznej oraz elementarnego zaufania zwyczaje mają sens pozamoralny, podczas gdy obyczaje są zakonserwowaną moralnością teza 1.: „Potrzebna jest nam etyka bez kodeksów” Leszek Kołakowski teza 2.: człowiek wrażliwy moralnie z pewnością będzie postępował moralnie w swoim zawodzie, ale etyka dostarcza mu zakumulowanej wiedzy o tym, co jest dobre i właściwe, dostarcza mu doświadczenia; etyce potrzebna jest nie teoria, ale praktyka, doświadczenie; etykę zawodową można rozumieć jako spetryfikowaną i sformalizowaną moralność zawodową, zbiór doświadczeń, z którym należy się liczyć

(…)

… się poza nawias teorii etycznych, mieniąc się teorią cnót; uważa, że t.etyczne stawiają nas wobec zimnych wartości, kalkulacji, czegoś, co jest wobec człowieka zewnętrzne, podczas gdy należy skupić się raczej na człowieku i jego charakterze; ostatnio nasila się tendencja odłączania aretologii od teorii etycznych
aretologia starożytna:
- Platon: umiarkowanie, męstwo, roztropność, sprawiedliwość
- teologia kardynalna chrześcijańska: cnoty Platońskie + wiara, nadzieja, miłość; mogą być sekularyzowane do zaufania, nadziei i życzliwości
- stoicyzm: absolutna wierność zasadom rozumnej natury, pryncypializm
wg Platona, ważne jest miejsce; prawda moralna nie jest tam, a tu i trzeba ją odkryć (etyka sytuacyjna)
2 różne tradycje: etyka sytuacyjna z jednej strony, z drugiej absolutyzm <cechujący się przekonaniem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz