Epistemologiczny idealizm immanentny - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 252
Wyświetleń: 1715
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Epistemologiczny idealizm immanentny - wykład - strona 1

Fragment notatki:

E pistemologiczny idealizm immanentny Za klasycznego przedstawiciela idealizmu immanentnego uchodzi angielski filozof XVIII wieku, George Berkeley . Powszechnie sądzi się, że w procesie spostrzeżenia zm y słowego poznajemy twory pozapsychiczne, a więc nieimmanentne; Twierdził, że jedynym przedmiotem spostrzeżenia zmysłowego jest tylko własne moje wrażenie, a więc pewne moje prze­życie, pewien twór imm a nentny (przykład z białą kartką papieru) . Idealizm immanentny Berkeleya jest tylko połowiczny , gdyż tę idealistyczną tezę ogranicza tylko do spostrz e żenia zmysłowego, twierdząc, że w spostrzeżeniu tym dane nam być mogą jedynie własne nasze wrażenia, a więc przeżycia psychiczne. Obok spostrzeżenia zmysłowego uznaje jednak Berkeley inne formy poznania, które mogą wykroczyć poza wł a sne przeżycia poznającego podmiotu. Takim poznaniem ma być - według Berkeleya - na przy­kład poznanie swej własnej duszy i innych duchów, których Berkeley nie utożsamia z przeżyciami psychic z nymi poznającego podmiotu. O krok dalej idzie drug i angielski filozof XVIII wieku, Dawid Hume , rozciągając tezę ep i stemologiczną idealizmu immanentnego, którą Berke­ley ograniczył tylko do spostrzeżenia zmysł o wego, również na tzw. spo­strzeżenie wewnętrzne , za którego pomocą mamy zdo­bywać tzw. samowiedzę , tj. świadomość naszej własnej jaźni, czyli du­szy. Be r keley pytał, co naprawdę spostrzegamy za pomocą naszych zmysłów ; Hume - co naprawdę spostrz e gamy w tzw. doświadczeniu wewnętrznym. Hume odpowiada , że w doświadczeniu wewnętrznym nie jest nam dane nic więcej jak tylko nasze własne przeżycia psychiczne . Dusza jako coś róż­nego od strumienia przeżyć, jako coś, co miałoby być tych prz e żyć substratem czy też podmiotem, nie jest dana w żadnym doświadczeniu. Hume twierdzi , że w doświadczeniu wewnętrznym nie poznajemy niczego różnego od naszych własnych przeżyć psychic z nych, nie wy­chodzimy poza sferę i m manentną. Fundamentalną podstawą idealizmu immanentnego jest jego pogląd na stosunek p o między podmiotem poznającym a przedmiotem poznania. Przy spostrzeganiu na przykład stosunek pomi ę dzy podmiotem poznającym a przedmiotem spostrzeżenia polega - według Berkeleya - na tym, że ten przedmiot staje się treścią świadomości; tzn. staje się po prostu prz e ży­ciem psychicznym. Prowadząc analizę głębiej i odróżniając akt i treść prze­życia, można by powiedzieć, że przedmiot spostrzeżony staje się według Berkeleya i innych immanentnych idealistów treścią przeżycia. S tosunek między podmiotem po­znającym a przedmiotem p o znawanym nazywa się stosunkiem intencj o nalnym . Dla zaistnienia tego stosunku nie wystarczy , by zjawiła się w świadomości treść zmysłowa . Podmiot poznający musi wykonać ponadto szereg operacji, w których i pewne p

(…)

… ukonstytuowany, budzi pytanie, czy wskutek tego przedmiot spostrze­żenia nie jest jedynie tylko konstrukcją umysłu, a nie czymś rzeczywistym, niezależnie od podmiotu istniejącym. Tym pytaniem zajmuje się teoria poznania, roztrząsając zagadnienie, występujące pod nazwą idealizmu transcendentalnego, do którego omówienia obecnie przejdziemy.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz