To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Dzisiaj - Odejście od idei równości (klasycznej). Klasyczne prawo - potencjały państw były zbliżone, więc normy były jednakowe dla wszystkich. Mamy do cyznenia z różnymi regulacjami (bardzije praow regulacyjne) - stara się wyrównywać szanse uczestników obrotu na gruncie prawa morza.
Obszary morskie:
1) Obszary należec do pńśtwa. Morskie wody wewnętrzne - wszystkie te wody, które sa zamkniete pomiedzy linia bazowa a terytorium lądowym. Linia bazowa co do zasady to brzeg. Wspólczesne prawo morza przewiduje możliwość tworzenia linii zwykłych (proste odkształtowanie linii brzegu, gdy wybrzeże jest regularne) i linii prostych (linie łączące punkty wybrzeża najdalej wysunięte w morze - nieregularny kształt wybrzeża). Wszystkie wody zamknięte liniami bazowymi, znajdujące się między terytorium lądowym a linibą bazową stanowią morskie wody wewnętrzne. I tak zaliczamy do tego pojęcia: ujścia rzek, zatoki (szerokość rozwarcia nie przekracza 24 mil morskich), zatoki historyczne (szerokość rozwarcia przekracza 24 mile morskie, ale kompetencje państwa przybrzeżnego są akceptowane przez społeczność międzynarodową), wody portu, wody pływowe, oraz wszystkie wody zamknięte między liniami prostymi (w przypadku takiego ustalania linii brzegowej).
Morskie wody wewnętrzne stanowią część terytorium przybrzeżnego - panuje pełna suwerenność państwa. Państwa 3 nie posiadają żadnych praw z 1 wyjątkiem - na tych wodach, które wcześniej stanowiły część morza terytorialnego lub też otwartego obowiązuje prawo nieszkodliwego przepływu. Nie ma prawa na gruncie prawa Morza do zawijania do cudzych portów (oczywiście państwo może otworzyć porty dla obcej żeglugi, ale to wynika ze zgody samego państwa). Istnieje w prawie morza zasasa solidarności ludzi na morzu - konieczne sa wszelkie działania w cleu ochorny życia człowieka na morzu. Pytanie, czy jest to zasada o charakterze zwyczajowym, czy zasada grzeczności międzynarodowej ? Raczej jest to zasada grzecznościowa, obowiązku prawnego nie ma.
Kolejnym obszarem należącym do państwa to morze terytorialne (obszar o maksymalnej szerokości do 12 mil morskich licząc OD linii bazowej). Zasada ekwidystansu, gdy państwa mają mniej niż 24 mile morskie do podziału w aspekcie mora terytorialnego. Pańśtwo realizuje na tym obsarze kompetencje władcze, ALE państwa 3 posidają pewna prawa płynące z prawa morza - tym prawem jest prawo nieszkodliwego przepływu. Jest to prawo, a nie koncesja przyznwana prze państwo, wynika z prawa międzynarodowego (prawa morza). To prawo nie jest uzależnione od zgody państwa, dotyczy wyłącznie statków morskich (nie powietrznych). Czy wszystkich statków ? W świetle prawa morza również okręty marynarki wojennej korzystają z tego prawa. Orzeczenie MTS z 49 r. w sprawie ciesniny Korfu ? - miedzy WB a Albania. Trybunał tu stwierdził, że okręty marynarko wojennej równeiż korzystają z tego prawa (zarówno w czasie pokoju jak i wojny) pod warunkiem, że przepływ jest nieszkodliwy (tj. marynarze nie na stanowiskach bojowych, działa nie wycelowane w kierunku wybrzeża). W praktyce jednak jest inaczej - wiele państw uzależnia przepływ obcych okrętów wojennych od swojej zgody.
(…)
… znajduja się na torze szlaku handlowego, te państw chciały to położenie geograficznie ekonomicznie wykorzystać. Znakomita większość obrotu towarowego odbywa się szlakami morskimi, więc spolecznosz miedzynarodowa nie chciał asie Godzic na roszczenia panstwa archipelogwych. Ale osiągnięto kompromis - rozszerzenie terytorium wód przy jednoczesej gwarancju swobodnego przepływu. Wody archipelagowe - zamknięte…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)