Analiza strategiczna - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1029
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Analiza strategiczna - wykład - strona 1 Analiza strategiczna - wykład - strona 2 Analiza strategiczna - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Otoczenie mikro Otoczenie konkurencyjne: Częśd otoczenia, które tworzą podmioty mające z p. powiązania kooperacyjne lub  konkurencyjne • Elementy otoczenia konkurencyjnego to: dostawcy nabywcy, konkurenci (obecni i  potencjalni) • Między elementami tego otoczenia zachodzi sprzężenie zwrotne • Że niby łatwiejsza  • Elementy analizy otoczenia konkurencyjnego: Model 5 sił Portera □ Punktowa ocena atrakcyjności □ Ocena atrakcyjności sektora:  Analizy grup strategicznych  Analiza konkurenta  Sektor, Częśd przemysłu grupująca firmy, które: Produkują wyroby/usługi o podobnym przeznaczeniu ○ Korzystają z tych samych źródeł zaopatrzenia (te same materiały, technologie) ○ Sprzedają je na tym samym geograficznie rynku ○ Model Portera: Atrakcyjnośd rynku/sektora a. Fazy życia sektora (M. Romanowska) i. Wiek rynku / sektora b. Bariery prawne i. Brak dostępu do kanałów dystrybucji ii. Wysokie koszty wejścia iii. Lojalnośd klientów wobec marki już istniejącej iv. Ekonomika skali v. Wysokośd barier wejścia c. I inne… d. Zagrożenie nowymi wejściami 1. Rywalizacja wew. Sektora 2. Zagrożenie konkurencji w sektorze Wzrost przemysłu  Bariery wyjścia  Wiernośd marce  Ilośd i struktura konkurentów  Koszty zmiany dostawcy ( z punktu widzenia nabywcy)  Zagrożenie substytutami 3. Kiedy s. stanowią zagrożenie? Nasz produkt się starzeje • Rośnie sprzedaż substytutu • Producenci substytutu rozwijają zdolności produkcyjne • Rosną zyski producentów substytutów • Siła przetargowa nabywców 4. Koncentracja nabywców • Wielkośd zakupów • Informacje posiadane przez nabywców • Dostępnośd substytutów • Siła marki • Niepowtarzalnośd produktu/usługi • Siła przetargowa dostawców 5. Koncentracja dostawców • Niepowtarzalnośd surowca / materiału • Dostępnośd surowców / mat • Koszty zmiany dostawców • Rozmiar dostaw • Konkurencja wśród dostawców • Grupa strategiczna Grupa firm w sektorze, które stosują podobne strategie konkurencji i najsilniej ze  sobą konkurują Mapa grup strategicznych Np.  zróżnicowana oferta / poziom cen Na początku różnicujemy firmy wg cech i wypisujemy te cechy a. Efekt łazarza - odrodzenie się produktu, np. rzemiosło, w tym  kowalstwo 2008-04-01;  13:55 Bariery wejścia do sektora bankowego: Wymagania kapitałowe - 5mln euro • Licencje • Ekonomika skali • Lojalnośd nabywców i dostawców • Brak kanałów dystrybucji • Duże zróżnicowanie produktów i innowacyjnośd

(…)


Technologii
Żółte
Zielone
zielone
czerwone
żółte
zielone
Czerwone
Czerwone
żółte
Efekt analizy potencjału firmy
Znajomośd słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa
Wykłady Strona 9
Analiza strategiczna
29 kwietnia 2008
13:23
Zasoby materialne i niematerialne, zarządzanie wiedzą.
Ewolucja zasobowej koncepcji przedsiębiorstwa
• New Economy coraz częściej kojarzone jest z zasobami niematerialnymi
• Wcześniejsze założenia, policzalności zasobów stają się w związku z tym przestarzałe
Klasyfikacja Zasobów:
a. Materialne
b. Niematerialne
a. Relacyjne
i. Relacje z dostawcami
ii. Klientami
iii. Relacje z pozostałym otoczeniem
iv. Reputacja i świadomośd marki
b. Umiejętności
i. Wiedza
ii. Zdolności innowacyjne
iii. Zdolności integracyjne
c. Kultura organizacyjna
Instrumenty zarządzania wiedzą
• Strategia konkurencyjna i misja oparta na wiedzy
• Instrumenty zarządzania wiedzą
○ Społeczne i kulturowe
○ Ekonomiczne i finansowe
○ Instytucjonalno prawne
○ Techniczno informacyjne
• Procesy podejmowania, tworzenia magazynowania, przetwarzania i wykorzystania wiedzy
• Przewaga konkurencyjna
Hierarchia zasobów przedsiębiorstwa:




Kluczowe kompetencje
Kompetencje
Zdolności
Zasoby
Wa rtoś d zasobów
Trudnośd imitacji…
… systemu Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD). W podziale tym wyróżniono: sekcje,
działy i grupy, niekiedy klasy
GRANICE SEKTORA, SEKTOR A GRONO, SEKTOR A KLASTER
• "Grono jest to znajdująca się w geograficznym sąsiedztwie grupa przedsiębiorstw i powiązanych z nimi instytucji
zajmujących się określona dziedziną połączoną podobieostwami i wzajemnie się uzupełniająca" M.E. Porter
• Spotykane…
… stanowią integralną częśd nowej polityki przemysłowej
Nowe formy działania przedsiębiorstw
Wynikają ze zmian w:
• Strukturze przemysłu
• Sposobie działania p. w realizacji procesu produkcyjnego i tworzenia wartości (wsp ółzależnośd miedzy p. na całym świecie oraz coraz
większa integracja produkcji i usług)





Zmiany w działaniu przedsiębiorstw wymagają:
Nowego zdefiniowania produktu i sposobu…
…, serwis
Od łaocucha wartości do sieci wartości:
• W 2006 Pil F.K. i Holweg M. zaproponowali odej śd od łaocucha wartości i budowad tworzenie wartości w postaci modelu sieciowego.
• Model ten polega na budowaniu przez menad żerów strategii uwzględniającej wielkośd popytu, problemu ryzyka, wielkości skali wartości,
kreowania propozycji tworzących nowe wartości i innych czynników.
Cele analizy łaocucha…

Formułowanie strategii
Minimalizacja kosztów w niszy ?????????
ANALIZA STRATEGICZNA:
Zbiór działao diagnozujących organizację gospodarczą i jej otoczenie.
Inaczej są to metody analizy, które pozawalają na zbadanie, ocenę i przewidywanie przyszłych stanów przedsiębiorstwa i jej otoczenia
z punktu widzenia możliwości przetrwania i rozwoju.
Analiza strategiczna
Makrootoczenie
• Otoczenie mikro
• Analiza…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz