To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Teorie zmian postaw Procesualny model perswazji Procesualny model perswazji sformułowany został przez Williama McGuire'a. W myśl tego modelu , ostateczny efekt komunikatu perswazyjnego zależy od co najmniej pięciu etapów jego przetwarzania: uwagi ( zauważenia go przez odbiorcę), zrozumienia jego treści przez odbiorców, ulegania jego argumentom ( akceptacja jego argumentów), utrzymywania tej zmienionej postawy i wykorzystania jej we własnym zachowaniu odbiorcy komunikatu. Dwa pierwsze etapy- uwaga i zrozumienie- decydują o odbiorze przekazu i wspólnie z trzecim etapem- uleganiem- składają się na dwuczynnikowy model perswazji , który najczęściej był używany do wyjaśnienia wielu zależności stwierdzanych w eksperymentalnych badaniach nad skutecznością perswazji. Ważna zaleta tego procesualnego modelu perswazji wiąże się z przyjmowanym przezeń założeniem, iż wystąpienie każdego z procesów uwarunkowane jest zaistnieniem etapu poprzedniego. Drugą zaletą procesualnego modelu perswazji jest szeroki zakres - pozwala on uwzględnić większość z charakteryzowanych dalej wyznaczników skuteczności perswazji. Pozwala też wyjaśnić sprzeczne efekty tego samego czynnika, gdyż ta sama zmienna może w różny sposób wpływać na różne etapy perswazji. Np. duża inteligencja odbiorcy podwyższa zdolność do zrozumienia przekazu, co nasila szansę skutecznej perswazji. Jednak z drugiej strony inteligencja sprzyja też formułowaniu własnych kontrargumentów w odpowiedzi na przekaz, co hamuje skłonność do ulegania perswazji. Eagly i Warren wykazali, że jeżeli przekazowi nie towarzyszyła żadna argumentacja, to zmiana postaw malała wraz ze wzrostem inteligencji odbiorców. Kiedy jednak temu samemu przekazowi towarzyszyła skomplikowana argumentacja, zmiana postaw rosła wraz z inteligencją odbiorców, gdyż była ona warunkiem zrozumienia tej argumentacji.
Model reakcji poznawczych Model reakcji poznawczych zakłada, że odbierając przekaz ludzie aktywnie go konfrontują z własnymi dotychczasowymi poglądami i wiedzą na temat danej kwestii. Treść tych reakcji poznawczych (myśli i sądów), które mogą być przychylne lub nieprzychylne dla przekazu, wyznacza zmianę postawy. Aktowi perswazji może towarzyszyć większa lub mniejsza ilość aktywności poznawczej, a model zakłada, że zmiana postaw jest uwarunkowana równocześnie ilością reakcji poznawczych i ich przychylnością dla przekazu. Jeżeli reakcje przychylne dla przekazu górują nad nieprzychylnymi, to następuje zmiana postaw w kierunku zgodnym z przekazem - tym bardziej, im więcej tych reakcji, czyli myślenia o przekazie. Natomiast przewaga reakcji nieprzychylnych dla przekazu obniża jego skuteczność i to tym bardziej, im więcej myśli on wywołuje. Trafności tych twierdzeń dowodzą badania z użyciem prostej techniki listowania myśli - tuż po odebraniu przekazu, odbiorcy są proszeni o wypowiedzenie lub zapisanie wszystkich myśli, jakie on u nich wywołał. Treść tych wypowiedzi jest potem szacowana przez sędziów z uwagi na ich przychylność-nieprzychylność dla przekazu i ewentualnie inne parametry. Model pozwala wyjaśniać i przewidywać, w jaki sposób wpływają na perswazję liczne czynniki - zawsze na podstawie analizy wpływu danego czynnika na przychylność reakcji poznawczych odbiorcy i/lub jego wpływu na ogólną ilość tych reakcji.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)