To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Postawy
Postawa człowieka - względnie trwała tendencja do pozytywnego lub negatywnego wartościowania przez niego danego obiektu, trwały stosunek emocjonalny wobec obiektu. Rozciąga się między dwoma biegunami - od totalnego braku akceptacji do całkowitej akceptacji.
Trójskładnikowa definicja postawy zakłada: 1.Stosunek emocjonalny (składnik uczuciowo-oceniający), 2.Przekonania człowieka na temat danego obiektu (składnik poznawczy) oraz 3.Tendencje do pozytywnego lub negatywnego zachowania wglądem tego obiektu (składnik behawioralny)
Postawa może być rezultatem skojarzeń (matematyczka przypomina nam literę pi) oraz zdań- „matematyczka jest zła”. Podstawowa różnica między nimi to fakt, że tylko zdania są logiczne (prawda lub fałsz)
Postawy utajone - oparte na skojarzeniach, powstają automatycznie i nie są w pełni dostępne świadomości. Na ich podstawie można przewidywać wiele spontanicznych zachowań, które są nieprzewidywalne na bazie deklaracji słownych.
Postawy jawne/deklaratywne - oparte na zdaniach, w pełni przemyślane, świadome i można je wyrazić językowo. Mierzone są za pomocą słownych deklaracji, np. „Bronek jest dobrym prezydentem” z odpowiedziami od 1 (całkowicie się nie zgadzam) do 5 (całkowicie się zgadzam), czyli skala Likerta jak u Ferenca /można to badać również za pomocą dyferencjału semantycznego. Jednak problem z deklaratywnymi zdaniami polega na tym, że a)ludzie mogą zwyczajnie nie mieć zdania na dany temat lub b)chcąc dobrze wypaść będą deklarować to, co przyniesie im aprobatę w oczach zadającego pytanie, czy wgl. społeczeństwa (chyba, że zagrozimy podłączeniem do aparatury rzekomo stanowiącej wykrywacz kłamstw - nastąpi wtedy radykalna zmiana deklaracji uczestników)
Omijając deklaracje słowne, można także badać czasy reakcji, które nie poddają się świadomej kontroli. Najlepszą metodą jest:
Prymowanie afektywne - aktywizowanie obiektu postawy poprzez jego krótką ekspozycję (słowa karaluch lub zdjęcia jakiejś sympatycznej osoby), a następnie na mierzeniu czasu decyzji, czy wyświetlone tuż potem słowo ma znaczenie pozytywne czy negatywne. Jeśli mamy negatywną postawę w stosunku do karalucha to nastąpi ułatwienie decyzji dotyczącej słów negatywnych (szybciej rozpoznajemy, że okrutny jest wyrazem o negatywnej treści. Jeśli zaś mamy pozytywną postawę w stosunku do danego obiektu, to przystąpi przyspieszenie decyzji dotyczących treści pozytywnych (szybsze rozpoznawanie, że kwiat to słowo pozytywne). Taki efekt poprzedzania afektywnego występuje pod warunkiem tak krótkiego czasu rozdzielającego oba bodźce (do 300 milisekund), że uniemożliwia to formułowanie świadomej intencji. Efekt postawy pojawia się jeśli obiekt wyświetlany jest nadprogowo i podprogowo.
Pomiar aktywności elektrycznej mięśni twarzy (elektromiografia)
(…)
… danego obiektu (palacz będzie unikał teorii na temat związku palenia z rakiem płuc)
Strategia metodologiczna - zakłada, że zgodność postaw z zachowaniem jest w rzeczywistości duża, ale wiele badań nie jest w stanie jej wykazać bo albo posługują się pojedynczymi aktami behawioralnymi jako wskaźnikami zachowania, albo porównują szczegółowe zachowania z ogólnymi postawami.
Sytuacje indywidualizujące…
…), atrakcyjny (lubimy go), jest podobny do nas samych (zajebisty)
2.Treść i organizacja komunikatu - jej najważniejszym czynnikiem jest siła argumentacji - np. argumentacja, która przekonuje, że obiekt ma pozytywne cechy; liczba argumentów i ich powtórzeń - im więcej argumentów tym silniejszy jest przekaz; odwoływanie się do emocji. Organizacja komunikatu wiąże się np. z „efektem pierwszeństwa” - silniej…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)