To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ZMIANY KONSTYTUCJI W POLSCE PO 1989 ROKU ZMIANY KONSTYTUCJI W POLSCE PO 1989 r.
7 IV 1989 r.
* Nowelizacja ustawy zasadniczej. Najistotniejsze elementy:
powołanie dwóch organów władzy ustawodawczej - Sejmu i Senatu
likwidacja Rady Państwa i ustanowienie stanowiska prezydenta RP
podporządkowanie rządu zarówno prezydentowi (powołanie i odwołanie premiera), jak i Sejmowi (powołanie i odwołanie Rady Ministrów - na wniosek premiera uzgodniony z prezydentem lub z własnej inicjatywy)
zapewnienie wpływu prezydenta na działalność Sejmu (np. sprzeciw wobec chwalonych ustaw, rozwiązanie parlamentu przed upływem kadencji)
WNIOSEK: Zmiany te stworzyły prawną podstawę przewagi władzy wykonawczej nad ustawodawczą.
XII 1989 r. zniknęły z konstytucji przepisy o ustroju społ.-gosp. Oraz państwie socjalistycznym
uchylony został artykuł mówiący o kierowniczej roli partii komunistycznej
pojawiły się: zasada zwierzchnictwa narodu, zasada demokratycznego państwa oraz zasada pluralizmu politycznego
27 IX 1990 r.
wybory prezydenta są powszechne, równe, bezpośrednie i tajne
prawo zgłaszania kandydatów na prezydenta mają organizacje polityczne, społeczne oraz wyborcze w liczbie 100 tyś. Osób. Wybrany zostanie ten, kto uzyska bezwzględną większość głosów ważnie oddanych (gdyby nikt jej nie uzyskał miała być przeprowadzona druga tura głosowanie)
23 IV 1992 r.
udział w tworzeniu przyszłej ustawy zasadniczej ma zarówno zgromadzenia narodowe, jak i prezydent RP, uprawniony do wniesienia poprawek do tekstu przygotowanego przez obie izby. Ostateczna decyzja o przyjęciu konstytucji oddana została w ręce wyborców, w obligatoryjnym referendum konstytucyjnym
17 X 1992 r. Mała konstytucja rekonstrukcja uprawnień prezydenta: (a) desygnowanie premiera, powoływanie Rady Ministrów, opiniowanie kandydatów na stanowiska ministrów spraw wewnętrznych, zagranicznych i obrony narodowej; (b) utrata prawa do rozwiązywanie parlamentu w razie podjęcia decyzji uniemożliwiającej prezydentowi wypełnianie swych konstytucyjnych obowiązków; (c) utrata prawa wystąpienie do Sejmu z wnioskiem o odwołanie rządu; (d) prawo domowy dymisjonowania ministra, który utracił zaufanie premiera. WNIOSEK: duży wpływ na zmiany w składzie gabinetu (uzależnienie od prezydenta)
wprowadzenie nowego typu powoływania premiera i Rady Ministrów - zapewnienie gabinetowi poparcia bezwzględnej większości parlamentu (przez wotum zaufania dla Rady Ministrów, potem premierowi również przez Sejm)
wprowadzenie instytucji fakultatywnego konstruktywnego wotum nieufności
(…)
… premierowi również przez Sejm)
wprowadzenie instytucji fakultatywnego konstruktywnego wotum nieufności
WNIOSEK: ograniczenie uprawnień prezydenckich w stosunku do parlamentu i rządu. Kwestia odwołania prezesa Rady Ministrów przeszła wyłącznie w ręce Sejmu.
/3 resorty zwane "prezydenckimi"/
9 XI 1995 r.
skrócono termin podpisania ustawy budżetowej przez prezydenta do 20 dni oraz uznano, że przekroczenie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)