Wybór konsumenta - opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 658
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wybór konsumenta - opracowanie - strona 1 Wybór konsumenta - opracowanie - strona 2 Wybór konsumenta - opracowanie - strona 3

Fragment notatki:


WYBÓR KONSUMENTA -Jak stwierdziliśmy wcześniej konsument dąży do maksymalizacji swego zadowolenia z koszyka rynkowego. - Aby osiągnąc ten cel koszyk musi spełnic dwa(2) warunki: Musi on być umiejscowiony na linii budżetu Musi dac konsumentowi najlepszą kombinacje dóbr i usług. - Tak postawiona sprawa sprowadza problem maksymalizacji zadowolenia konsumenta z wyboru właściwego punktu na linii budżetu. Wykres 5.12 ilustruje sposób rozwiązania tego problemu. - Trzy(3) krzywe obojętności: U1, U2 i U3 obrazują preferencje konsumenta wobec żywności i odzieży. Jak pamiętamy, krzywa najbardziej wysunięta w prawo daje najwyższy poziom satysfakcji klienta. - Punkt B na krzywej obojętności U1 nie jest wyborem preferowanym z powodu re alokacji dochodów, w wyniku której wydajemy więcej na żywnośc i mniej na odzież. Przesuwając się do punktu A konsument F wobec spożycia C tak, aby MRS była równa współczynnikowi cen. - W języku ekonomicznym oznacza to, że krańcowa korzyśc , czyli korzyśc związana ze spożyciem dodatkowej jednostki żywności równa będzie kosztowi krańcowemu tej dodatkowej jednostki żywności. - W punkcie A na wykresie 5.12 MRS wynosi ½ (nachylenie krzywej obojętności), co oznacza, że konsument skłonny jest poświęcic ½ jednostki odzieży w zamian za 1 dodatkową jednostkę żywności. Koszt krańcowy tej dodatkowej jednostki żywności równie wynosi ½ ( nachylenie krzywej) ponieważ koszt tej dodatkowej jednostki żywności wynosi ½ kosztu jednostki odzieży ( Pf=1, Pc=2, więc MRS= ½ ) - Jeśli MRS jest lub ½. SILDE NO. 41 CONT. -Ludzie starsi preferowali samochody cięższe z większą ilością safety features i dodatkowego wyposażenia (elektryczne okna, podgrzewane lusterka itp.), zaś ludzie młodsi optowali za większą mocą i modnym wyglądem. - Rozwiązanie narożne ( corner solutions). Często konsumenci kupują w pośpiechu. Inni nie wydają na podróże a jeszcze inni nie chodzą na koncerty lub do kina. Analiza krzywych obojętności pokazuje sytuacje, w których nie występuje konsumpcja określonego dobra. - Wykres 5.14 przedstawia linie budżetu AB konsumenta o ograniczonym budżecie, który kupuje tylko lody (IC) a nie kupuje mrożonego jogurtu (Y). Jest to właśnie sytuacja rozwiązania narożnego. Kiedy nie występuje konsumpcja jakiegoś dobra sfera konsumpcji ukazuje się w rogu wykresu ( stąd nazwa). - Punkt B jest punktem maksymalnej satysfakcji konsumenta. MRS( Marginal Rate of Substitution) dla lodów względem mrożonego jogurtu jest większa niż nachylenie linii budżetu. W takim przypadku MRS konsumenta niekoniecznie równa się współczynnikowi cen i MRS= Pic/ Py.

(…)

….
-Gdyby więc nie istniało to nieszczęsne zastrzeżenie Krzysio przesunąłby się do punktu C na krzywej obojętności U3, idąc na przykład na studia niższego szczebla niż na studia 4-letnie i kupując sobie za zaoszczędzone dolary wymarzonego Mustanga 350 inch.
- Na szczęście dla jego przyszłości tatuś był przewidujący i ustrzegł syna od tak nieostrożnego kroku czym zaskarbił sobie na jego miłośc po 30 urodzinach synalka…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz