Socjalizacja, ideologia, indoktrynacja-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 518
Wyświetleń: 1813
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Socjalizacja, ideologia, indoktrynacja-opracowanie - strona 1 Socjalizacja, ideologia, indoktrynacja-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Schemat procesów wychowawczych (cechy konstytutywne wychowania w najszerszym sensie).
A. Tchorzewski
Wychowanie jako przedmiot badań pedagogicznych:
Wszystkie rodzaje działań społecznych, które charakteryzują się owymi trzema cechami konstytutywnymi akomodacją, aproksymacją, indoktrynacją).
AKOMODACJA-przystosowanie jednostek bądź grup do zastanych warunków i wymagań społecznych.
Działania społeczne przyczyniają się do tego, że jednostka uznaje za własne grupy społeczne - rodzina, środowisko zawodowe, najbliższe środowisko społeczne.
APROKSYMACJA- przybliżenie jednostkom ich możliwości, form, zachowań, wartości i celów życiowych, które przyjmują postać powinności. W wyniki aproksymacji następuje realizacja planów życiowych jednostki.
INDOKTRYNACJA- systematyczny, zorganizowany wpływ na przekonania i poglądy, czyli urobienie jednostki i grup.
SOCJALIZACJA = akomodacja + aproksymacja. SOCJALIZACJA -przygotowanie do życia ludzi w społeczeństwie.
FUNKCJE socjalizacji:
1)uczy pewnej dyscypliny, zaspokajania potrzeb i popędów w sposób akceptowany w społeczeństwie 2)wpajanie jednostce aspiracji - dążenie do tego, aby osiągnąć cechy / rzeczy pożądane przez grupę, np. osiągnięcie wykształcenia, zamożności 3)umożliwia przyswojenie wiedzy i umiejętności grania ról społecznych, uczy spełniania oczekiwań innych, przystosowania swojego zachowania do zachowań innych 4)daje pewne sprawności i kwalifikacje zawodowe oraz pewne umiejętności techniczne potrzebne do życia w danej cywilizacji.
EDUKACJA = aproksymacja + indoktrynacja.
EDUKACJA-przekazane są wartości i wiedza; rozumiana bardzo szeroko; proces wszechogarniający.
PSEUDOWYCHOWANIE - 4 RODZAJE:
1)wychowanie nieadekwatne (nie-wychowanie): nie rozpoznaje faktycznej sytuacji wewnętrznej wychowanka; działa obok lub wbrew niemu 2)wychowanie fikcyjne (niby wychowanie): wychowawca i wychowanek w interakcjach nie potrafią zharmonizować swojego współdziałania 3)wychowanie wyobcowane (wyalienowane): wychowanie nietrafne, ponieważ oddziałuje nie na wychowanka, a na pośredniczące osoby lub instytucje, które uczestniczą w wychowaniu; odbiorcą wytworów wychowania nie jest bezpośredni podmiot doznawania, lecz pośrednie podmioty doznawania 4)wychowanie zawładające: wychowanie wpływa na wychowanka poprzez układy zależności, a jego środkiem jest mniej lub bardziej jawny przymus.
INDOKTRYNACJA- „systematyczne i metodyczne urabianie świadomości; Jest ona urabiana w procesie analogicznym do nauczania”, - inne znaczenie: coś przeciwstawne nauczaniu; naśladuje nauczanie (z gr. doktrina - nauka). Proces indoktrynowania jest nabudowany na procesie nauczania. Naśladuje metody nauczania, ale różni się treścią. Nauczanie powinno być kształceniem młodych ludzi w oparciu o zdobycze nauki.


(…)

… ●totalna - ideologia jest rozumiana jako idee określonych grup społecznych, właściwe dla danej epoki; na ogół nie zawierają świadomych deformacji; nie są kłamliwe; są pewnymi punktami widzenia.
ETAPY PROCESU INDOKTRYNACJI ( ma zniwelować krytyczne myślenie) 1)werbowanie określonej grupy poprzez pochlebstwa, wspieranie 2)wprowadzanie w obręb doktryny (mechanizm wdrukowania - wdrukowanie w umysły pierwszych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz