Mieczysław Ciosek PSYCHOLOGIA SĄDOWA I PENITENCJARNA Rozdział I. Miejsce psychologii sądowej i penitencjarnej wśród dyscyplin psychologicznych. 1. Zmiany poglądów na temat przedmiotu i wiodącej metody psychologii jako nauki.] • psychologia odrywa się od filozofii i staje się nauką samodzielną w 1897 (Wundt, laboratorium psychologii eksperymentalnej w Lipsku) • psychologia wyrastała z powiązań tradycji filozoficznej, religijnej i medyczno- biologicznej Jaki jest przedmiot psychologii? • historycznie: dusza ludzka • XIX w., psychologia klasyczna/introspekcyjna, psychologia jest nauką o przeżyciach i zjawiskach świadomości (wrażenia, spostrzeżenia, wyobrażenia, = obrazy naoczne), emocjach, pamięci... generalnie zjawiskach psychicznych • behawioryzm, psychologia jest nauką wyłącznie o zachowaniu się ludzi/zwierząt • Freud, psychoanaliza, podświadomość • neopsychoanaliza, psychoanaliza kulturowa, jej źródło to przede wszystkim psychologia głębi (w wyd. Freuda i Junga), , nieświadome siły, ale podstawowa rola dla czynników kulturowych i społecznych), przedstawiciele: Horney, Sullivan, Fromm • psychologia humanistyczna („trzecia psychologia”), człowiek jest jednością ciała, uczuć, umysłu i woli, jest pełen sił i możliwości do samorealizowania się, cel psychologii to zrozumienie i oswobodzenie człowieka, synteza, dialog między obserwatorem a obserwowanym, wzajemna akceptacja, przedstawiciele: Rogers, Maslow, Perls, May, Laing, Frankl, Binswanger • koncepcje poznawcze: człowiek jako samodzielny podmiot, aktywnie i celowo bada świat, zmienia go i przystosowuje się do niego , inf. zewnętrzne, płynące ze środowiska + inf. wewnętrzne, zakodowane w pamięci jednostki Informacje wewnętrzne – (samowiedza, system poznawczy, struktury poznawcze itp.) są rezultatem doświadczeń życiowych podmiotu, interakcja między inf. zew. a tymi zakodowanymi już w pamięci, ma decydujące znaczenie dla zachowania podmiotu, struktury poznawcze stanowią względnie trwały system informacji człowieka określający przebieg procesów regulacji jego stosunków z otoczeniem, istotnym aspektem tych struktur są ich właściwości treściowe i formalne, analiza treści inf. przechowywanych w pamięci człowieka stała się podstawą ich podziału na: - system inf. podmiotu o świecie zew. - system inf. o sobie samym } mają dot. czasu ter, prze. i przy. - system inf. o programach działania Do formalnych struktur poznawczych zalicza się najczęściej poziom ich: - zróżnicowania - złożoności - abstrakcyjności - uporządkowania -otwartości - stopień rozbieżności-zgodności Od tych właściwości treściowych i formalnych struktur poznawczych zależą pełnione przez
(…)
… psychologii:
- psychologia wychowawcza
- psychologia pracy
- psychologia kliniczna
3. Główne problemy psychologii sądowej i penitencjarnej.
• są to dziedziny psychologii klinicznej, sądowa – gł. syt. człowieka w fazie
dochodzenia, aresztowania i wyrokowania; penitencjarna – gł. zachowanie człowieka w
środowisku więziennym i realizowany w nim proces resocjalizacji skazanych
GŁÓWNE PROBLEMY:
• Czym…
…
} psychologia teoretyczna
c. psychologię społeczną
•
3 dziedziny praktycznej psychologii:
- psychologia wychowawcza
- psychologia pracy
- psychologia kliniczna
3.
Główne problemy psychologii sądowej i penitencjarnej.
•
są to dziedziny psychologii klinicznej, sądowa – gł. syt. człowieka w fazie
dochodzenia, aresztowania i wyrokowania; penitencjarna – gł. zachowanie człowieka w
środowisku więziennym…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)