Etyka w turystyce - strona 2

note /search

Relatywizm i subiektywizm etyczny

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Etyka w turystyce
Pobrań: 147
Wyświetleń: 2541

Relatywizm i subiektywizm etyczny powróciły we współczesnej etyce w bardzo czytelny sposób. Ich ewidentnym przejawem stała się etyka sytuacjonizmu związana z egzystencjalizmem. Sytuacjonizm etyczny stanowi ważny nurt myślowy dla współczesnej...

Poszukiwania norm moralnych

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Etyka w turystyce
Pobrań: 21
Wyświetleń: 644

3. POSZUKIWANIA NORM MORALNYCH Dotychczasowe rozważania pozwalają stwierdzić, że etyka jest normatywną nauką o moralności. W jej centrum znajduje się człowiek - osoba ludzka, która jest podmiotem, to znaczy sprawcą działań. Działanie ludzkie, które ma charakter świadomy i dobrowolny stanowi przedm...

Rozumienie szczęścia - wykład

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Etyka w turystyce
Pobrań: 84
Wyświetleń: 1498

Postępowanie według kryterium szczęścia jest niewątpliwie działaniem racjonalnym. Każdy normalny człowiek działa celowo, dążąc do szczęścia. Problem jednak rodzi się wówczas, gdy dotkniemy zagadnienia rozumienia szczęścia. Wielość sposobów jego rozumienia dała się już zauważyć w starożytności. Spoj...

Cnota i jej przeciwieństwo

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Etyka w turystyce
Pobrań: 14
Wyświetleń: 777

Twierdzili także, że cnota jest dobrem jedynym. Inne, tak zwane przez ludzi dobra, jak bogactwo czy sława, mogą być użyte źle, tak więc dobrami nie są. Jedyność cnoty sprawia, że jest ona samowystarczalna dla człowieka. Poza cnotą nic nie potrzeba do osiągnięcia szczęścia i doskonałości. Poza cnotą...

Eudajmonizm, jako kierunek myślenia etycznego

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Etyka w turystyce
Pobrań: 42
Wyświetleń: 868

Kiedy spojrzymy uważnie na owo rozumienie celowości ludzkich działań i związanie tego celu ze szczęściem, nie może dziwić, że dla wielu myślicieli chrześcijańskich eudajmonizm był propozycją atrakcyjną. Tak więc, dla św. Augustyna czy św. Tomasza z Akwinu szczęściem było oglądanie Boga, przez to os...

Interes społeczny - wykład

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Etyka w turystyce
Pobrań: 21
Wyświetleń: 770

Według niektórych rachunek Benthama jest bezużyteczny i nieistotny dla pozostałej teorii etycznej, godnej - rzekomo -akceptacji. Jeśli ta teoria jednak rości sobie pretensje do oddziaływania praktycznego - sprawa jest bardziej poważna i nie da się jej zupełnie zignorować. Pytania typu - czy możliwe...

Etyka w turystyce - wykład - Deontonomizm

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Etyka w turystyce
Pobrań: 7
Wyświetleń: 1274

Weźmy pod uwagę dwa przykłady. Mamy do czynienia z człowiekiem całkowicie zniedołężniałym, osamotnionym, nieuleczalnie chorym. Utrzymanie tego człowieka przy życiu jest możliwe dzięki wielu pracochłonnym i kosztownym zabiegom, przy czym koszty jego utrzymania nie są rekompensowane przez jego emery...

Deontonomizm autonomiczny - wnętrza

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Etyka w turystyce
Pobrań: 70
Wyświetleń: 2317

Deontonomizm autonomiczny - obowiązek z wnętrza (z własnego sumienia) Podejmując skomplikowaną teorię etyczną Immanuela Kanta należy wyjść od skonstruowanej przez niego metody transcendentalnej. To właśnie od tej teorii poznawczej rozpoczyna się to, co nazywamy „

Personalizm i norma personalistyczna

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Etyka w turystyce
Pobrań: 161
Wyświetleń: 938

Personalizm Personalizm, koncepcja filozoficzna, której początki można odnaleźć w starożytności, m.in. u sofistów, rozwinięta przez św. Augustyna i w średniowieczu. W centrum uwagi jego zwolenników znajduje się osoba (persona): byt natury duc...

Norma personalistyczna - wykład

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Etyka w turystyce
Pobrań: 7
Wyświetleń: 959

W świetle normy personalistycznej nie szczęście będące następstwem czynu jest racją jego moralnej dobroci, lecz moralna dobroć czynu jest racją tego szczęścia. Podobnie nie fakt nakazania czynu stanowi rację jego moralnego dobra, lecz jego dobro moralne stanowi podstawę jego nakazania. Norma perso...