Pojęcie modelu biznesowego
Termin „model biznesowy” pojawił się już w 1957, ale na dobre przyjął się dopiero w
późnych latach 90. XX w.
„model biznesowy to przyjęta przez firmę metoda powiększania i wykorzystywania
zasobów w celu przedstawienia klientom oferty produktów i usług, której wartość przewyższa
ofertę konkurencji i która jednocześnie zapewnia firmie dochodowość" Najprostsza definicja modelu biznesowego
Model biznesowy to metoda prowadzenia działalności, dzięki której firma może się
utrzymać, tzn. generować przychód.
Model biznesowy wyjaśnia jak firma zarabia pieniądze
Rodzaje modeli biznesowych
model sprzedawcy (shop keeper model) polega na otworzeniu sklepu tam gdzie potencjalny
konsument chce i może dokonać zakupu;
model „kija i marchewki” (bait and hook model);polega on na zaoferowaniu produktu
podstawowego po niskiej cenie (często poniżej kosztu wyprodukowania) i sprzedawaniu
produktów komplementarnych po cenie wysokiej;
model pośrednika (brokerage model) - firmy zarabiają na prowizjach od transakcji realizowanych za ich pośrednictwem (np. serwisy aukcyjne, internetowe biura maklerskie);
model reklamowy (advertising model) - firmy zarabiają na opłatach pobieranych od reklamodawców zamieszczających reklamy na prowadzonych przez nie stronach internetowych (np. wortale tematyczne zarabiające na banerach reklamowych i
wyskakujących okienkach popup);
model pośrednika informacyjnego (infomediary model) - firmy zarabiają na sprzedaży danych o konsumentach zebranych w trakcie swojej działalności (która jest na tyle atrakcyjna, że przyciąga konsumentów podających owe dane);
model kupca (merchant model) - firmy zarabiają na sprzedaży produktów za pomocą internetu (handlu internetowym), co może być prowadzone w połączeniu z tradycyjną działalnością handlową lub wyłącznie w internecie;
model producenta (manufacturing model) - firmy zarabiają na sprzedaży swoich produktów za pomocą internetu, co oznacza skrócenie kanału dystrybucji (ominięcie pośredników);
model sieci afiliowanej (affiliate model) - firmy umieszczają na swoich stronach linki do stron innych podmiotów oferujących produkty w internecie i zarabiają na prowizjach uzyskiwanych od tych podmiotów, o ile konsument zakupił jakiś produkt trafiając do handlowca dzięki temu linkowi;
model abonencki (subscription model) - firmy zarabiają na pobieraniu opłat za dostęp do treści umieszczanych na stronach internetowych, często wyróżniając darmowe treści "dla
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)