Pojęcie modelu biznesowego-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 1008
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pojęcie modelu biznesowego-opracowanie - strona 1

Fragment notatki:

Pojęcie modelu biznesowego
 Termin „model biznesowy” pojawił się już w 1957, ale na dobre przyjął się dopiero w
późnych latach 90. XX w.
 „model biznesowy to przyjęta przez firmę metoda powiększania i wykorzystywania
zasobów w celu przedstawienia klientom oferty produktów i usług, której wartość przewyższa
ofertę konkurencji i która jednocześnie zapewnia firmie dochodowość" Najprostsza definicja modelu biznesowego
Model biznesowy to metoda prowadzenia działalności, dzięki której firma może się
utrzymać, tzn. generować przychód.
 Model biznesowy wyjaśnia jak firma zarabia pieniądze
Rodzaje modeli biznesowych
 model sprzedawcy (shop keeper model) polega na otworzeniu sklepu tam gdzie potencjalny
konsument chce i może dokonać zakupu;
 model „kija i marchewki” (bait and hook model);polega on na zaoferowaniu produktu
podstawowego po niskiej cenie (często poniżej kosztu wyprodukowania) i sprzedawaniu
produktów komplementarnych po cenie wysokiej;
 model pośrednika (brokerage model) - firmy zarabiają na prowizjach od transakcji realizowanych za ich pośrednictwem (np. serwisy aukcyjne, internetowe biura maklerskie);
 model reklamowy (advertising model) - firmy zarabiają na opłatach pobieranych od reklamodawców zamieszczających reklamy na prowadzonych przez nie stronach internetowych (np. wortale tematyczne zarabiające na banerach reklamowych i
wyskakujących okienkach popup);
 model pośrednika informacyjnego (infomediary model) - firmy zarabiają na sprzedaży danych o konsumentach zebranych w trakcie swojej działalności (która jest na tyle atrakcyjna, że przyciąga konsumentów podających owe dane);
 model kupca (merchant model) - firmy zarabiają na sprzedaży produktów za pomocą internetu (handlu internetowym), co może być prowadzone w połączeniu z tradycyjną działalnością handlową lub wyłącznie w internecie;
 model producenta (manufacturing model) - firmy zarabiają na sprzedaży swoich produktów za pomocą internetu, co oznacza skrócenie kanału dystrybucji (ominięcie pośredników);
 model sieci afiliowanej (affiliate model) - firmy umieszczają na swoich stronach linki do stron innych podmiotów oferujących produkty w internecie i zarabiają na prowizjach uzyskiwanych od tych podmiotów, o ile konsument zakupił jakiś produkt trafiając do handlowca dzięki temu linkowi;
 model abonencki (subscription model) - firmy zarabiają na pobieraniu opłat za dostęp do treści umieszczanych na stronach internetowych, często wyróżniając darmowe treści "dla
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz