To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Modele przedsiębiorstwa w świecie nauk społecznych , nauk prawnych, technicznych : Model ekonomiczny- mikroekonomia, tradycyjna Teoria firmy] Model finansowy- Analiza finansowa przedsiębiorstwa Model produkcyjny- nauki techniczne, organizacja produkcji, logistyka Model organizacyjny- Teoria organizacji i zarzadzania, Teoria podejmowania decyzji Model prawny- Prawo cywilne i handlowe, prawo publiczne Model behawioralny- Socjologia organizacji, psychologia Model etyczny- Etyka biznesu , socjologia kultury Przedsiębiorstwo jest produktem historycznym i cywilizacyjnym , znacząco wpływającym na zmianę kształtu cywilizacji. Kluczem do zrozumienia przedsiębiorstwa jest przedsiębiorca. Przedsiębiorca to osoba, która tworzy koncepcje, formułuje zasady działania przedsiębiorstwa , organizuje system finansowania i przyjmuje ryzyko rozpoczęcia działalności gosp. Przedsiębiorca jest kreatorem przedsiębiorstwa, który określa jego aktualne i przyszłe miejsce na rynku. Przedsiębiorczość- to połączenie różnych talentów , umiejętności i energii z wyobraźnią, dobrym planowaniem i zdrowym rozsądkiem. Atrybuty przedsiębiorstwa: - Prowadzenie działalności gosp -Samodzielność decyzyjna - Działanie na własny rachunek - Zarobkowy cel przedsiębiorstwa Nurty w teorii przedsiębiorstwa: NURT KLASYCZNY - Przedsiębiorstwo jako jednostka produkcyjna - Specjalizacja i Alokacja zasobów NURT NEOKLASYCZNY - Przedsiębiorstwo jako jednostka produkcyjna - Model konkurencji doskonałej - Alokacja zasobów NURT MENEDŻERSKI - Przedsiębiorstwo jest koalicją różnych grup interesu - środowisko , w którym działa nie posiada cech rynku doskonałego - Zachowanie przedsiębiorstwa polega nie tylko na dostosowywaniu się do rynku , ale wiąże się z aktywną zmianą jego elementów(np. kosztów, popytu) - Przedsiębiorstwo dąży do maksymalizacji sprzedaży , maksymalizacji korzyści menedżera bądź maksymalizacji stopy wzrostu NURT BEHAWIORALNY -przedsiębiorstwo wykorzystuje podejście socjologiczne -głównym obszarem zainteresowań są zachowania i aspiracje -badania koncentrują się na sposobie osiągania celów przez menedżerów NURT TEORII AGENCJI - przedsiębiorstwo, jako Zbiór umów - przedsiębiorstwo, cechuje niepewność i asymetria informacyjna -menedżer pełni w nim rolę agenta właściciela
(…)
…
cechy tego nurtu:
- odrzucenie koncepcji przedsiębiorstwa jako
„czarnej skrzynki”
- traktowanie firmy jako wiązki kontraktów
- szczególne znaczenie osiągnięcia
koordynacji zasobów w firmie przez
kierownictwo
- [[oportunizm]] jako istotna składowa
motywacji działających jednostek
- wykorzystanie dorobku teoretycznego nauk
zarzadzania
- opisywania działania rynków poprzez
struktury regulacji
Alianse strategiczne
- Dominują formy współpracy i kooperacji
przedsiębiorstw:
- fuzje i przejęcia. Wynikają one
bezpośrednio z 2czynników: z wrastającego
procesu globalizacji działań światowych oraz
z efektów jakie przyniosło zakończenie
budowy jednolitego rynku europejskiego.
Wspólny [[rynek]] stworzył na obszarze
wspólnoty specyficzne warunki , zapewnił
swobodę prowadzenia działalności gosp. I
wyelminował…
… oparte na motywacji wewnętrznej , zdobywanie stałego i lojalnego klienta
- Przydzielenie pracownikowi zadań, które najbardziej lubi i najlepiej potrafi wykonać
- Wyjaśnienie pracownikowi sensu jego pracy.
Restrukturyzacja
-to dynamiczne działania przedsiębiorstwa we wszystkich jego sferach które przekładają się na kształtowanie struktury i żeby uwzględniały potrzeby klienta
Restrukturyzacja rozwojowa…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)