Maciuszek, metafory w komunikacji perswazyjnej: Metafora – przenośnia, figura stylistyczna, w której dany wyraz uzyskuje inne, obrazowe, ale pokrewne znaczenie („liście zmarły na drzewach”). Struktura: – temat: temat główny metafory (zwiędły) – nośnik: temat pomocniczy metafory (zmarły) Podział metafor: – in preasentia: temat główny zwerbalizowany – in absentia: temat główny ukryty szerokie, wieloaspektowe ujęcie metafory: 1. poziom języka: do metafor zalicza się różne formy, od krótkich prznośni do rozbudowanych opowieści terapeutycznych, przypowieści, baśni, mitów 2. poziom myślenia, poznawania: G. Lakoff, M. Johnson – metafora ujawnia się też w sposobie pojmowania zjawisk, o którym się wypowiadamy stosując jakąś metaforę. „Istotą metafory jest rozumienie i doświadczanie pewnego rodzaju rzeczy w terminach innej rzeczy”. Teza: metafory kierują naszym myśleniem, postępowaniem, spostrzeganiem. 3. Przenośne obrazowanie dotyczy różnych dziedzin – malarstwa, architektury, filmu; zachowań – rytuały, metaforyczne zadania w psychoterapii, przedmioty. Podział metafor: 1. metafory krótkie – pojęcia metaforyczne, krótkie zdania metaforyczne, przenośnie (opisy doświadczeń za pomocą pojęć innego gatunku) 2. porównania, analogie 3. anegdoty, krótkie historyjki 4. dłuższe metafory terapeutyczne 5. przypowieści, opowieści, mity, baśnie, bajki 6. metaforyczne zadania (w psychoterapii), rytuały 7. przedmioty metaforyczne Metafory proste: – pojęcia metaforyczne – przenośnie – porównania – analogie pojęcia metaforyczne: Lakoff, Johnson – metafory: narzędzie poznania, działania, związane z rozumieniem, definiowaniem, doświadczaniem. Założenia: 1. system pojęć, którym się posługujemy by myśleć i działać ma charatkter metaforyczny; metafory tkwią głęboko w naszym doświadczeniu, nadając pojęciom określoną strukturę (wiele złożonych, abstrakcyjnych pojęć rozumiemy za pośrednictwem metafor). 2. Metafory, którymi spontanicznie posługujemy się w języku codziennym; charakteryzują nasz sposób pojmowania zjawisk i problemów, odpowiadający naszym poglądom i sposobowi życia. 3. Metafory pojęciowe wpływają nie tylko na język używany do mówienia o zjawiskach, też na sposób pojmowania tych zjawisk, kierują naszym myśleniem, spostrzeganiem, postępowaniem
(…)
….
Przenośnia:
klasyczna forma metafory, podstawowy składnik nauki o języku, stylistyce, pragmatyce
lingwistycznej [Dobrzyńska]. Arystoteles – metafora – środek do artystycznego przedstawiania
rzeczywistości.
P- narzędzie komunikacji perswazyjnej w propagandzie i agitacji politycznej – metafora
słownikowa i konwencjonalna o prostym nośniku.
Przenośnie w języku polityki: Igor Bukowski – analiza tekstów…
… działania przeciwnikia; przekazująć komunikat o instrumentalnym
traktowaniu wyborców lub łamaniu przez nich reguł.
c) ośmieszenie działania przeciwnika politycznego
d) informuje o własnym przestrzeganiu zasad gry
3.
jako sport: bieg, wyścig, mecz; możliwe pozytywne konotacje lub jako narzędzie krytyki
przeciwników politycznych.
4.
Jako wojna (metafory militarne, batalistyczne) – funkcje:
- kształtowanie…
… – do wartościowania polityków i partii, społeczeństwa,
państwa;
Borkowski - przenośnia użyta perswazyjnie nasyca tekst emocjami, czyni go bardziej obrazowym,
sugestywnym, lepiej dociera do odbiorców, atrakcyjnieszy percepcyjnie.
T. Dobrzyńska: właściwości metafory; przydatne narzędzie przekonywania:
1.
metafory w perswazyjnej publicystyce politycznej – charakter słownikowy,
skonwencjonalizowany; odbiorca łatwiej odczytuje ich sens przenośny, temat do którego nośnik
metafory się odnosi.
2.
Przekaz metaforyczny wpływa na sposób oglądu zjawiska o którym mówi, wydobywa jego
aspekty, inne ukrywa; wyjaśnia rzeczy złożone przez odniesienie do tego, co bardziej dostępne
poznawczo – narzuca odbiorcy określony punkt widzenia.
3.
Przez zawarte w skonwencjonalizowanych nośnikach konotacje narzuca określoną
perspektywę…
…
–
pokazuje wartość zachowań zgodnych z wymogami moralnymi przez ukazywanie następstw
(nie abstrakcyjne pojęcia)
–
kieruje przekaz do podświadomości, świadomej i nieświadomej sfery umysłu
Opowieści metaforyczne:
Doris Brett – wymyślone przez rodziców opowiadania, rozwiązujące problemy dziecka; znaczenie
baśni, opowiadań dla rozwoju dziecka w 2 kontekstach:
–
wychowawczym – podsuwają konkretny morał
–
terapeutycznym – otwieranie nowych możliwości wyboru, podsuwanie nowych punktów
widzenia; terapia Erikson: pomoc w poznaniu siebie, postaw, reakcji, wskazówki dla pacjenta,
rozwiązanie problemów, własne możliwości, zasoby, zmniejszenie oporu, przeformułowanie,
redefinicja problemu [Barker].
Elementy wpływające na skuteczność komunikacji perswazyjnej wykorzystującej opowieści
metaforyczne [Barker]:
1.
dobra…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)