Kontrola w administracji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 182
Wyświetleń: 2044
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kontrola w administracji - strona 1

Fragment notatki:

Ma 5 stron. Porusza takie kwestie jak: elementy składowe kontroli, rodzaje kontroli, problem jakości kontroli,

ZASADA KONTROLI
Elementy składowe kontroli:
Obserwowanie i rozpoznawanie danej działalności lub stanu, czyli ustalanie ich rzeczywistego stanu w danym czasie
Ocena tej działalności lub stanu - poprzez konfrontację rzeczywistego, faktycznego ich obrazu z odnoszącymi się do nich jako całości, jak również do poszczególnych elementów, założeniami wyjściowymi (znajdującymi wyrazw przyjętych celach, standardach, parametrach itp.) - prowadzącą do stwierdzenia, że są one prawidłowe lub nieprawidłowe
Diagnoza co do przyczyn ewentualnych nieprawidłowości, mająca możliwie szeroki zasięg, a w tym uwzględniającą aspekty przedmiotowe wniosków personalne przyczyn nieprawidłowości
Sformułowanie wniosków odnośnie wyeliminowania ewentualnych nieprawidłowości w przyszłości
Rodzaje kontroli: ograniczona i nieograniczona - zupełna i fragmentaryczna bezpośrednia i pośrednia - pierwsza polega na tym, że organ kontrolujący zapoznaje się z działalnością podmiotu kontrolowanego wskutek bezpośredniego sprawdzania tej działalności i efektów jakie ta działalność przyniosła. Kontrola pośrednia polega na sprawdzeniu i ocenianiu podmiotu kontrolowanego na podstawie badań i analiz sprawozdań oraz innych materiałów dostarczonych przez jednostkę kontrolowaną wstępna, faktyczna i następna; kontrola wstępna polega na kontrolowaniu zamierzeń, a nie przedsiębranych już czynności; kontrola faktyczna stanowi kontrolę wykonywaną w stadium prowadzenia przez kontrolowanego określonej działalności; kontrola następna jest kontrolą dotyczącą stadium po zakończeniu procesu działania i uzyskania określonych wyników
z urzędu i na wniosek. Kontrola z urzędu oznacza kontrolę wykonywaną z inicjatywy własnej podmiotu kontrolującego, stanowiącej konsekwencję obowiązku zrealizowania zadań kontrolnych nałożonych przez prawo na ten podmiot. Kontrola na wniosek pozostaje również w sferze wykonywania zadań przez podmiot kontrolujący, chodzi natomiast o to, że inspiracja do podjęcia i prowadzenia określonej kontroli pochodzi z zewnątrz, od uprawnionego przez przepisy podmiotu (właściwego organu, jednostki organizacyjnej, osoby fizycznej, itd.)
wewnętrzna i zewnętrzna. Podstawą tego rozróżnienia jest usytuowania kontrolującego wobec kontrolowanego.
społeczna i zawodowa. Przez kontrole zawodową rozumiemy kontrolę wykonywaną przez pracowników różnych organów państwowych powołanych do kontroli, natomiast przez kontrolę społeczną - kontrolę sprawowaną przez organy o charakterze społecznym, oraz bezpośrednio przez obywateli.
Formy kontroli:
INSPEKCJA - oznacza kontrolę wykonywaną w drodze bezpośredniej obserwacji kontrolowanego podmiotu w trakcie jego działania
LUSTRACJA - kontrola również bezpośrednia z tym zastrzeżeniem, że jej celem jest przede wszystkim sprawdzeni nie działalności jednostki kontrolowanej, lecz wyników, efektów tej działalności.


(…)

… administracji publicznej, kontrola a nadzór, struktura systemu, instytucje„, Toruń 1995.
Jasielski Jacek „Kontrola administracji publicznej”, Warszawa 1999.
Bujkowa Olga, Jagielski Jacek, Lang Jacek, „Kontrola administracji” Warszawa 1986.
Źródła multimedialne:
Strona internetowa Najwyższej Izby Kontroli www.nik.gov.pl Zasada kontroli w administracji publicznej

…. Chodzi to o jasność kompetencji i zakresów działania poszczególnych instytucji kontroli, ustalenie, kiedy i wobec jakich podmiotów mogą one podejmować działania kontrolne. Walor dobrej kontroli stanowi też jasność i przejrzystość procedur kontrolnych.
Podział kontroli:
kontrola zewnątrzadministracyjna
parlamentarna (wobec RM, bezpośrednio - posiedzenia plenarne, komisje sejmowe, posłowie);
Trybunał…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz