Komunikacja pozainternetowa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 791
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Komunikacja pozainternetowa - strona 1 Komunikacja pozainternetowa - strona 2

Fragment notatki:

Komunikacja pozainternetowa Komunikacja pozainternetowa obejmuje inne ni ż Internet elektroniczne systemy komunikacyjne na odległo ść oparte na wydzielonej wymianie danych, tj. EDI czy Video Tex. Komunikacja ta najcz ęś ciej jednak opiera si ę na technologii Internetu, b ę d ą c jego ograniczeniem, jak Intranet, czy rozszerzeniem jak Extranet. Intranet jest sieci ą komputerow ą ograniczaj ą c ą si ę do komputerów pracuj ą cych najcz ęś ciej w obr ę bie danego podmiotu. Powstaje ona po zamontowaniu serwera umo ż liwiaj ą cego korzystanie w obr ę bie sieci LAN z usług takich jak strony WWW, poczta elektroniczna etc., czyli usług typowo internetowych,. Do intranetu dost ę p maj ą zazwyczaj tylko pracownicy danej firmy. Intranet przypomina Internet, z tym jednak zastrze ż eniem Ŝ e jest ograniczony do w ą skiej grupy osób (np. pracowników firm). Kiedy ś intranety działały tylko w zamkni ę tych sieciach wewn ę trznych firm. W obecnych czasach intranet wychodzi poza firm ę (mo ż na si ę zalogowa ć do zasobów firmy z sieci Internet np. poprzez login i hasło lub bardziej zaawansowane zabezpieczenia). W pocz ą tkowej fazie rozwoju intranety były biuletynami informacyjnymi (niektóre firmy mogły zrezygnowa ć z dotychczasowego biuletynu wydawanego w formie drukowanej). Obecnie intranet mo ż e pełni ć wi ę cej funkcji, na przykład umo ż liwia ć dost ę p do innych systemów firmy. Intranet obecnie składa si ę mi ę dzy innymi z: systemu sprzeda ż y, systemu wymiany danych dla działów firmy (ksi ę gowo ś ci, działu kadr, magazynu itp.), systemu pracy grupowej, systemu obsługi klienta i CRM, biuletynu informacyjnego. Ekstranet to rozwi ą zanie sieciowe polegaj ą ce na poł ą czeniu dwóch lub wi ę kszej liczby intranetów za pomoc ą protokołów sieciowych. Celem tworzenia ekstranetów jest udost ę pnienie własnych zasobów wzajemnie mi ę dzy organizacjami (przedsi ę biorstwami) lub mi ę dzy nimi i ich klientami, przy braku powszechnego dost ę pu z sieci Internet. Przewa ż nie sie ć taka wyst ę puje w firmach. W ten sposób bowiem klienci mog ą si ę lepiej i szybciej zapozna ć z ofert ą danej firmy, a firmy mog ą mi ę dzy sob ą lepiej współpracowa ć . Elektroniczna Wymiana Danych (EDI - Electronic Data Interchange ) to system, w którym dane elektroniczne przesyłane s ą bezpo ś rednio z jednego komputera na inny, w ramach wewn ę trznej sieci i na podstawie przyj ę tych standardów porozumiewania si ę . System ten zapewnia ł ą czno ść : w trybie on-line i zarazem w czasie rzeczywistym, pomi ę dzy zidentyfikowanymi od samego pocz

(…)

…/EDIFACT, stworzony przez ONZ w ramach komisji ekonomicznej dla Europy, w celu
ramowej wymiany danych elektronicznych w dziedzinie administracji publicznej, obrotu gospodarczego i transportu.
Standardem wymiany danych UN/EDIFACT posługuje się zwłaszcza wiele banków.
Video Tex to rodzaj interaktywnego systemu komunikacyjnego. W systemie tym abonenci są połączeni
zwykłą linią telefoniczną z głównym komputerem operatora systemu, na którym można przechowywać dane,
zakładać elektroniczne skrzynki pocztowe i komunikować się z pozostałymi abonentami. Użytkownik ma tu
możliwość ściągania informacji i ich wyświetlania na swoim komputerze osobistym lub telewizorze. Ze względu na rozpowszechnienie się internetowych stron WWW, system ten jest dziś coraz rzadziej stosowany.

… kierownictw dla innowacji i przygotowania pracowników.
Elektroniczna i automatyczna wymiana danych w ramach EDI oznacza:
ujednoznacznienie, zdefiniowanie i standaryzację informacji, jej zapisu i struktury,
zestawienie bloków wzajemnie powiązanych danych przez ich umieszczanie w stałych rubrykach dokumentów,
elektroniczne uwierzytelnianie wystawców dokumentów i autoryzację ich zawartości.
Dla usprawnienia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz