To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
EYTKA
Uznając dobro człowieka, pełny rozwój jego osobowości za wartość najwyższą powinniśmy dążyć do tego, aby wszystkie poczynania ludzkie w sposób bardziej lub mniej bezpośredni służyły realizacji tego celu. Jednym z warunków koniecznych jego urzeczywistnianiu jest uczynienie współżycia społecznego w miarę harmonijnym. Istotny udział w realizacji tego celu ma wychowanie, które stanowi programowe zadanie szkoły, a centralną jej postacią jest nauczyciel. Postawa moralna nauczyciela i gotowość do refleksji nad swoim postępowaniem, jest jednym z istotnych elementów składających się na jego dyspozycję do efektywnej pracy wychowawczej. Potrzeba poznawania moralności zawodowej nauczycieli wynika z przekonania, że ta właśnie sfera odgrywa ważne znaczenie w prawidłowym układzie relacji pomiędzy nauczycielami a uczniami. W etyce zawodu nauczycielskiego na pierwszym miejscu pod względem ważności znajduje się funkcja dotycząca regulacji zachowań nauczycieli względem wychowanków. Normami strzegącymi tych zachowań są: 1. Obiektywizm w ocenianiu wysiłków ucznia- w wypadkach identycznych za to samo oceniaj w jednakowy sposób. Kierowanie się racjami natury osobistej, zwłaszcza, gdy się jest ich świadomym, z punktu widzenia etyki zawodowej nauczyciela uchodzi za przewinienie i koliduje z jednym z pośród głównych celów wychowania, jakim jest rozwijanie u wychowanków potrzeby rzetelnej pracy. Bezinteresowna, dodatkowa pomoc uczniom, którzy mają kłopoty w nauce jest powinnością moralną, wpisaną bardziej w kodeks etyki zawodowej, niż w dokumenty mające moc prawną. Z szeroko pojętej zasady sprawiedliwości w postępowaniu nauczyciela wobec wychowanków wynika, iż taką pomoc nauczyciel winien ofiarować wszystkim wychowankom, którzy jej potrzebują, niezależnie od stosunków łączących go z ich rodzicami. 2. Okazywanie życzliwości i sympatii uczniom. Wywiązywanie się z tej wpisanej w kodeks etyki zawodowej powinności może nastręczyć pewne trudności wynikające z takich cech nauczyciela, jak np. skłonność do sarkazmu, poniżania innych, mało życzliwy stosunek do ludzi, a także z niektórych cech osobowości uczniów. Jeżeli nauczyciel różnicuje swoje zachowanie wobec dzieci, to postępuje według jego zasług. Jeżeli zaś jego niechętny, nieżyczliwy stosunek do nich wypływa z jego właściwości osobowościowych, to sprawiedliwości również staje się zadość, w innym tego słowa rozumieniu, tj. każdemu to samo żadnym z tych przypadków nie dochodzi do zróżnicowania stosunku wobec uczniów powodowanego postępowaniem rodziców względem nauczyciela. Głębokie przemiany naszego wieku, rozwój nauki i techniki stwarzają nowe możliwości rozumienia świata. Szybki postęp, doskonalenie środków technicznych dają szansę bardziej efektywnego formowania osobowości nauczyciela i ucznia.
(…)
… edukacyjnych w powiązaniu z procesem kształcenia w celu wypracowania właściwego modelu nauczania wyeliminowania działań jałowych a niekiedy wręcz szkodliwych, sprzecznych z nadrzędnymi normami etycznymi. W edukacji, jak w każdym przedsięwzięciu przed podjęciem działania stawiane są cele opisujące zmianę, jaką chcemy uzyskać u uczniów. (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka ONZ). Technika swoimi możliwościami…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)