To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Aspekty zarządzania: Ekonomiczny - zarządzanie to jeden z czynników produkcji, obok kapitału, pracy i ziemi. Dzięki zarządzaniu organizacją lub przedsiębiorstwem można osiągnąć wyższy stopień powodzenia (większa zyskowność), szybciej osiągnie się cel. Administracyjny - sprawowanie władzy, decyzje kierownicze. Socjologiczny - pewna liczba stanowisk, które zajmuje tzw. kadra kierownicza. Jest to grupa, wybrana lub mianowana, wyróżniająca się kompetencjami i umiejętnościami. Przedmiot zainteresowania podległych pracowników. Wyżej opłacani, znaczny prestiż społeczny. Zarządzanie jako proces decyzyjny: Decyzje - wybór świadomy, wariant sposobu działania prowadzącego do rozwiązania jakiegoś problemu.
Zarządzanie to ciąg decyzji podejmowanych przez kierowników, którzy mają problemy. Dokonują wyborów, rozwiązań optymalnych lub zadowalających, nastepnie uruchamiają działania eliminujące negatywne skutki problemów i w końcu tworzy się system zapobiegania problemom.
Zarządzanie to ciągły proces decyzyjny.
Przykłady: Określanie długoterminowych celów organizacji
Przydzielenie środków do realizacji zadań
Fuzja z inną organizacją
Współpraca między określonymi działami nad projektem
Proces decyzyjny jest wielofazowy i sekwencyjny (możliwe pomijanie faz niektórych lub pobieżnie)
Faza przygotowania decyzji:
Rozpoznanie i analiza problemu
Konsultacje wariantów decyzyjnych
Ustalenie kryteriów oceny wariantów
Faza podjęcia decyzji:
Ocena wariantów decyzyjnych
Wybór najlepszego wariantu
Faza wdrożenia decyzji
Przekazanie decyzji do realizacji
Kontrola rezultatów decyzji
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)