kontekst kulturowy edukacji - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 161
Wyświetleń: 1253
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
kontekst kulturowy edukacji - omówienie - strona 1 kontekst kulturowy edukacji - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

KONTEKST KULTUROWY Kultura - (XVIIIw.) - jest zw. z odkryciami geograficznymi, Europejczycy zetknęli się z przedst. innych kultur. Ludzie mogą się różnić miedzy sobą, różnice mogą wynikać z odmiennego sposobu, trybu, jakości życia. Początkowo termin kultura był odnoszony do ogrodnictwa, oznaczał praktykę ogrodniczą. Kulturę zaczęto utożsamiać z pielęgnowaniem ludzkiej duszy. Pielęgnować to co pożyteczne, wyrywać chwasty. Zgodnie z teorią liberalną człowiek rodził się jako istota emocjonalna. W związku z tym pojawia się pytanie: jak kontrolować rozwój, aby nasz umysł był w stanie kontrolować emocje? Emocje prowadzą do konfliktów. To jest uzasadnienie dla zabiegów edukacyjnych. Sam termin „kultura” odsłania pewien sposób rozumienia świata, człowieka ,a w konsekwencji, edukacji. To rozumienie jest rozpięte na przeciwstawieniu natury - kultury. NATURA
To co biologicznie wytworzone, w co człowiek nie ingeruje,
Zjawisko biologiczne,
Świat nieprzetworzony,
Chaos, Swoboda.
KULTURA
To co jest wytworzone przez człowieka,
Zjawisko mentalne,
Świat przetworzony, Porządek,
Ograniczenia, uporządkowanie, normy.
Koncepcja człowiek w stanie natury i kultury: MODELE TOŻSAMOŚCI:
• zwierzę pociągowe - epoka kolonialna, niewolnicy ; dlaczego taka identyfikacja? Byliśmy w stanie
wskazać różnice w stosunku do nas (tych cywilizowanych). Model myślenia jest świetnym instrumentem na wykorzystywanie ludzi na różne sposoby. Wybranie cechy, które ukazują „ich” jako nie-ludzi - eksploatacja/eliminacja.
• szlachetny dziki - (stworzony przez Rousseau) - ktoś, kto jest nieskażony cywilizacją, nie nabył
jeszcze złych cech ; natura nie jest postrzegana jako nieuporządkowanie, ale jako sielski stan anielski. Z kolei „miastowi” jako ci nieuporządkowani.
• obcy - (powstawał u schyłku XVIII/XIX w. , ale został nazwany i skrytykowany przez Edwarda Saida - badacz tubylec) - „obcy w stosunku do mnie” model orientaliczyka. • inny - konstruowanie tożsamości powstaje na kategorii różnicy (wszystko co jest niekobiece jest męzkie) , każdy kto jest `nie nami', jest inny ; budowanie na negatywizmie - jestem `nie tym'.
Są to modele teoretyczne, które pokazują nam orientację i przemiany stanowisk teoretycznych wobec odmiennej kultury, czyli cały czas pokazują nam człowieka w relacji natura-kultura. Tożsamość w stanie natury jest punktem wyjścia do budowania teorii na temat tożsamości człowieka. Założenia' jak dziecko się rozwija':
◦ Hobbes - człowiek zasadniczo jest istotą złą (konfliktowy, emocjonalny, skłonny do przemocy). Działania : ucywilizować dzieci,

(…)

… - idea przemocy symbolicznej, kulturowej ; w obrębie jej, kultura
to narzędzie wykorzystywane do władania innymi ludźmi ; relacja pan - niewolnik.
16.04.2013r. ciąg dalszy  …
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz